söndag 15 november 2015

Gör bloggen skillnad?

Nu var det tre veckor sedan jag publicerade mitt första inlägg. Målen jag satt upp är för 2016 men redan nu kan jag konstatera att jag rör mig mer. Jag rehabtränar nästa varje dag och jag tänker mer i positiva termer.

Första veckan gick jag 29.564 steg eller snitt 4.223 steg per dag. Det är en basvecka, någonting att utgå från för att veta var startpunkten är. Nämnas bör att helgens två dagar med promenader och aktiviteter bidrog med över hälften av stegen varför det är tydligt att min vardag är extremt stillasittande. Den andra veckan lyckades jag engagera min hustru vilket gör att vi i alla fall tog en kort promenad varje dag och jag har också fått tillfälle att ta med mig en vän jag träffar alldeles för sällan ut på en riktigt lång promenad med många skratt och en lysande möjlighet att prata om allt möjligt samtidigt som vi fick lite välbehövlig motion.

Vecka två av experimentet resulterade således i 78.769 steg eller 11.253 steg/dag. Helgen bidrog med mer rimliga 26% av rörelsen vilket känns bra. Lägger vi på ett par träningspass på detta skall det nog gå att klara av att snitta 70.000 steg per vecka men det kommer onekligen bli utmanande att hitta tid och energi nog i vardagen. Lunchpromenader och extra träningspass på kvällarna men i slutändan kommer det bli rutin och leda till att denna skribent är friskare och hälsosammare.

Hur gör du för att motivera dig?

Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar