lördag 5 december 2015

Det stormar och det är inte bara Helga

Veckoslutet är här och det blåser rejält. Stormen Helga bråkar med full kraft och det blir lite extra jobbigt att motivera sig att gå ut på långa promenader men än så länge går det bra. I torsdags kväll visade marknaden på nytt upp sin lynniga sida efter att chefen för europeiska centralbanken inte hade varit tillräckligt positiv. Han sa bara att saker var bra, inte jättebra och det gav finansvärlden skrämselhicka.

Hustrun liknade börsen vid en dramaqueen som inte får tillräcklig uppmärksamhet och positiva omdömen och då flyr hon gråtande in i sitt omklädningsrum och jag kan hålla med. ECB valde i torsdags att gå ut med att de sänker inlåningsräntan med en tiondel och behöll stödprogrammet på samma nivå som tidigare istället för att höja det och det var då det smällde till.

Börserna tappade i hela Europa, valutorna levde loppan och räntan körde rally i kulisserna och det fortsatte hela fredagen igenom.

Hur påverkar detta mig i min strävan att välja lycka?

I onsdags var den förväntade utdelningen på Akelius preferensaktie 20 kr per år och vet ni vad? Den är fortfarande planerad till 20 kr per år. OMXS30 dvs det index som avspeglar kursrörelserna för de 30 mest handlade aktierna i Stockholm tappade från högsta till lägsta punkt runt 4 % de nämnda dagarna och det är det här indexet vi brukar få refererat på nyheterna när vi vill veta hur börsen gått.

Är det verkligen så att Castellums fastigheter har blivit 4 % mindre värda de senaste dagarna? Kommer H&M kunna leverera 4 % sämre försäljningssiffror idag jämfört med prognosen för en vecka sedan?

Nej, självklart inte.

Det är helt andra mekanismer som styr de här rörelserna och jag som investerar mina pengar i stora, fina, stabila bolag vilka höjer utdelningen år ut och år in, med en lång sparhorisont dessutom, sitter lugnt och ser på när marknaden gör att de pengar jag får nästa löning, kommer räcka till ännu fler aktier i dessa bolag. Jag utnyttjar min långsiktighet och min önskan att bygga upp en stor utdelningsportfölj och oavsett vad marknaden hittar på finns det alltid fina bolag värda att köpa.

Just nu tittar jag på ett antal fina, svenska utdelningsbolag vilka börjar få en riktigt fin värdering. Bolag som Castellum, Skanska, Tele2 börjar bli smaskigt värderade efter den senaste veckans bipolära marknadsreaktioner.

Speciellt sugen blir jag på att öka i Castellum vilka blev analyserade av Placera och benämns där som mellanmjölk. Jag gillar mellanmjölk i aktievärlden och det jag fäste störst vikt vid i analysen var att Castellums substansvärde ligger på 121 kr/aktie och kursen landade på 119.8 kr vid stängning igår. Jag gillar rabatter.

Vi får väl se hur nästa vecka ser ut.

Bild: freeimages.com

* Jag äger Castellum, H&M & Tele2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar