onsdag 13 januari 2016

Kinnevik äger 30%, jag äger lite mer än jag ägde förut

Ny teknik är häftigt. Fingeravtryck, förnybar energi, batterier som kan täcka energibehovet för ett helt hus, bilar som kör sig själva eller varför inte det nya grundämnet Ununoktium.

Att investera i ny teknik kan också vara  häftigt och jag har varit med i en hel hög av spännande turer men i min nuvarande situation är "häftigt" och "investeringar" inte synonymt. Min investeringskarriär har varit relativt brokig men en sak är säker och det är att varje gång jag försökt göra snabba pengar har jag i slutändan alltid förlorat på affären. Det kan givetvis bero på att jag varit klumpig, inte gjort mina egna undersökningar tillräckligt grundligt, varit okunnig eller bara haft otur men oavsett vilket är det dags att jag håller mig till den investeringsplan jag har satt upp; investera regelbundet med så mycket kapital jag kan skrapa ihop, investera i utdelande bolag kända för att öka sin utdelning regelbundet och på så vis bygga en portfölj som avkastar tillräckligt för att skänka ekonomisk frihet.

Det är anledningen till att jag nu investerat några kronor till i gammal teknik.

Under tisdagens förmiddag släpptes två nyheter som tillsammans gjorde att investerare fick lite panik och en börskurs föll. JP Morgan spår problem med företagets verksamheter i Kazakstan och Nederländerna på samma dag som det blir känt att operativ chef anställs av en konkurrent. Jag pratar om något så tråkigt som en teleoperatör. En av diamanterna i Kinneviksfären och ett bolag vars företagsledning annonserat att de ämnar höja utdelningen med 10 % per år i tre år framöver. Jag pratar givetvis om Tele2.

Jag utnyttjade morgonens temporära kursras till att berika mig själv men en handfull aktier. Hade jag haft mer pengar att avvara hade jag investerat mer för jag kan inte se att det skulle vara rättfärdigat med ett kurstapp på över två procent för att en analytiker tror saker om bolaget. Tele2 är välskött och stabilt i en bransch med vissa svårigheter. Givetvis kan vi få se lönsamhets- eller tillväxtproblem men det är min övertygelse att Tele2 är ett av de stabilare bolagen vi har på denna marknad.

Ett annat viktigt faktum att ta med sig är investeringshorisonten. Bolag som JP Morgan analyserar bolag och ger ut rekommendationer med en placeringshorisont på 3-6 månader i regel. Jag investerar med en placeringshorisont på 10+ år. Givetvis är det viktigt att se över sina innehav under den tiden men så länge inget fundamentalt fel uppstår i bolaget hoppas jag på att kunna äga min lilla del av Tele2 för alltid.

Idag är börsen på väg upp men det finns fortfarande fina möjligheter på marknaden för den som letar. JNJ handlas exempelvis för under 100 dollar/styck men det börjar bli tomt i penningpungen här hos Att Välja Lycka men några silverpenningar skall jag allt kunna slänga iväg innan nästa löning kommer.


Bild: Gilbert Tremblay/freeimages.com             *Familjen Att Välja Lycka äger Tele2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar