torsdag 21 januari 2016

Löneförhöjning för tredje gången på en månad

Jag älskar att investera i utdelningsbolag speciellt om dessa bolag har för vana att höja sin utdelning år ut och år in. De flesta som läser om mina äventyr vet detta och många av er investerar på samma sätt. För den som har kikat på innehållet i min portfölj och följer börsen lika slaviskt som jag gör kommer inte det här inlägget vara särdeles spännande men för dig som söker inspiration och försöker hitta ditt sätt att vårda din ekonomi kan det tänkas vara spännande att veta att min portfölj innehåller 15 bolag och jag hoppas på att de absolut flesta kommer höja utdelningen under året.

Att få utdelning är som att få en lön eller ersättning för att inte göra någonting alls och jag har i dagsläget femton "arbetsgivare" som förväntas höja min lön minst en gång om året som tack för att jag är en trogen ägare.

Sedan årsskiftet har börsen löpt amok och mitt portföljvärde sjunker dagligen men jag är lycklig i vetskapen att jag idag kan köpa fler aktier än jag kunde igår för att de idag är billigare nu. Bäst av allt är att Realty Income Corporation har höjt utdelningen två gånger redan och har nu lyckats ge mig en löneförhöjning på fem procent redan. Men det tar inte slut där för Omega Healtcare Investor höjde min "lön" med ett par procent för några dagar sedan och idag var det dags igen. Castellum lät meddela att om årsmötet tycker att det är okej kan jag förvänta mig en löneförhöjning på ungefär 6.5 % från dem också innan året är till ända.

Vägen till frihet sammanfattade bokslutsrapporten från Castellum finfint igår kväll och vi kan njuta av självsäkra ord om fortsatt tillväxt från bolagets VD och nu när aktiekursen har promenerat nedåt med nästan 20 % från förra årets topp köper jag så ofta jag kan.

Om en vecka är det dags för fler nyheter. H&M, Tele2, Atlas och Telia är portföljbolag som allihopa förväntas rapportera nästa vecka och det skall bli spännande att se vad jättarna har att säga.

Idag slutar hustrun förhoppningsvis tidigt och då kommer jag flexa ut och njuta av en lång eftermiddag med promenader i vintervärlden och kanske en kopp varm choklad.

Bild: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar