måndag 29 februari 2016

Skottdag på börsen

Idag är det skottdagen. Innan år 2000 inföll skottdagen den 24:e februari men efter ett beslut 1996 infaller nu skottdagen den 29:e februari istället. Jag vaknade innan tuppen i morse och fick den briljanta iden att jag skulle se hur det historiskt sett ut på börsen den 29:e februari och en snabb sökning på Nasdaq gav mig följande tabell


Rensar man för de år där börsen inte var öppen den 29:e får man fram att OMXS30 kröp nedåt i genomsnitt ungefär 0.3% på skottdagen.

I skrivandets stund tyder terminen på en röd pil nedåt vid öppning vilket kan innebära att denna dag ytterligare cementeras i statistiken som en halvtråkig börsdag. Jag hoppas det stämmer för jag har en ny löning att sätta sprätt på och jag vill ha rea när jag handlar.

God morgon allihopa


Bildkälla: Att Välja Lycka

2 kommentarer:

  1. De kan ju inte flytta skottdagen sådär! Det var ju en del av varje besserwissers katalog av bra kunskaper. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att eftersom vi besserwissrar haft två decennium på oss att vänja oss vid tanken kunde man kanske nämna fenomenet nu?!? :-)

      Radera