torsdag 4 februari 2016

Uppskuren i onödan

Idag var det dags för en aktivitet som jag sett fram emot med skräckblandad förtjusning. Det är något visst att veta att plåga kommer att uppstå samtidigt som man löser ett problem man brottats med en period.

Under några år har mina visdomständer sakta, sakta vuxit rakt fram mot övriga tänder och nu var det dags att operera ut en av dem eftersom den började orsaka problem. Många turer har det varit med tandläkartider och remisser till röntgen för bättre bilder och idag small det. Under kniven lades jag redan klockan 07.00 i morse.

Vi började med bedövning. Det gick sådär om jag får vara lite kritisk. Eftersom jag i grunden är rödhårig, även om det bara är skägget som finns kvar som bevis på att jag en gång haft rött på huvudet, är det allt som oftast svårare att bedöva, smärtlindra och söva mig än det är med de flesta andra. Som extra bonus är jag extra smärtkänslig vilket innebär att det är extra relevant att ta i ordentligt när man försöker.

Tre gånger fick de fylla på med bedövning under den korta sessionen vi hade tillsammans och i skrivandets stund är världen ett dimmigt dunkel men det börjar släppa och snart kommer smärtan att riva i kroppen i vågor av röd eld och jag väntar med spänning för att få upptäcka hur ont det här kan tänkas göra.

När tandläkaren hade skurit upp och slitit i en kvart; ryckt och dragit, sågat och slitit, konstaterade hon att det var mer käkben än hon varit beredd på och de fick avbryta ingreppet. Sagt och gjort, jag blev hopsydd och remitterad till käkkirurgen istället.

The silver lining

Jag försöker hitta det positiva i varje situation och även idag finns det positiva aspekter för den som letar. För säkerhets skull valde jag att vara ledig idag vilket gör att jag kan uppleva den här nya situationen helt ostörd. Jag kommer sannolikt ha så ont att fast föda blir ointressant vilket sannolikt kommer ge mig hjälp på traven mot mitt viktmål och förhoppningsvis kan jag arbeta igenom dimman och faktiskt få lite skolarbete gjort vilket jag annars inte kunnat göra eftersom jag valt att arbeta istället. Sist men inte minst är jag hysteriskt lycklig över att jag har valt att teckna frisktandvårdsavtal med Västra Götalandsregionen vilket gör hela den här processen "gratis". Ingenting är gratis, jag betalar för det här förr eller senare, via skattsedeln eller via försäkringspremier men jag behöver inte lägga ut otaliga tusenlappar idag vilket är en fantastisk befrielse. Jag kan innerligt rekommendera den här typen av försäkring för den som har tillgång till den om man, som jag, inte frivilligt springer ned dörrarna hos tandläkaren utan anmodan.

Igår plockade jag på mig några Industrivärden till och en näve ADM vilket gör mig relativt fullinvesterad i det senare bolaget; i alla fall för den närmaste perioden. Idag förväntas börserna ta ett rejält kliv uppåt vilket ger mig en välbehövlig andningspaus eftersom jag är mindre benägen att handla i uppgång än nedgång, speciellt när det mesta av mina fria kontanter redan är spenderade.

På agendan för idag står att laga soppa, läsa om hur man håller den perfekta intervjun, sätta upp ramverket för min uppsats, läsa lite skattejuridik, städa och hitta ett par spännande vetenskapliga artiklar att läsa inför mitt handledarmöte imorgon. Håll tummarna för mig, jag ser inte fram emot något av det så prokrastineringsgudarna kan tänkas bli mig övermäktiga. Skulle ni bevittna en rödskäggig, ganska stor karl med grå jacka och svart mössa, frustande powerwalka sig förbi dig kan du alltid stanna honom och fråga om han skriver på bloggen Att Välja Lycka. Blir svaret "Ja" ber jag att du säger till honom att gå hem och städa.

Ta hand om er allihopa, kramas lite extra för det är ju ändå torsdag och ät något gott; det är ni värda.

Bild: Freeimages.com/Alaa Safei

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar