lördag 26 mars 2016

Glad Påsk

Det är påskafton och oavsett religiös inriktning hoppas jag att du som läser detta har en underbar lördag och jag hoppas vidare att du har möjlighet att umgås med närstående under trivsamma former på ledig tid.

För ett par veckor sedan promenerade jag i vanlig ordning med hustrun och dagen till ära filosoferade vi över vår kosthållning. Vi konstaterade då att det skulle vara trevligt att äta mer varierande för det blir oftast ett medley av samma gamla vanliga och för en matintresserad kock är den typen av regression lite trist. Vi funderade i banorna att beställa en färdigplockad och planerad matkasse men bara tanken gjorde ont ända in i själen. Visst hade det varit smidigt men skall man lyckas spara och nå ekonomisk frihet inom överskådlig tid kan man inte betala för den typen av extravaganser av ren lättja.

Vi bestämde helt sonika att det istället fick bli att vi varje vecka skulle leta fram ett nytt recept och tillaga denna rätt. Rätten behöver inte vara svår eller komplicerad och den behöver heller inte vara okänd för någon av oss men den behöver vara någonting som vi inte äter i vanliga fall. Syftet är att bredda vår repertoar och eventuellt även uppleva nya saker.

De två senaste veckorna har lördagarna vigts åt att presentera recept på olika godsaker men även om dessa recept har testats och de varit nya för oss var det inte nödvändigtvis så det var tänkt. Jag har för all del båda veckorna också inkluderat andra spännande på menyn som exempelvis asiatisk sallad med lax och Cevapcici så jag har hållit mig till plan. I ärlighetens namn skall jag också berätta att jag inte följer recept utan hämtar inspiration så om ni bestämmer er för att laga efter något av recepten jag länkar till tar jag inte på mig skulden om någonting går fel.

Denna veckan blev det vinkokta musslor som nytillskott och även om jag gjort det många gånger förr har det glidit ifrån mig eftersom hustrun är tveksamt inställd till dessa mollusker men utsocknes sällskap gav mig anledning att fira och jag passade på.




Jag kan innerligt rekommendera att våga ta ut svängarna lite när det kommer till att piffa upp vardagen en aning. Så länge ingen protesterar högljutt kommer jag fortsätta på inslagen bana och presentera mina gastronomiska äventyr och hoppas att dessa kan inspirera på samma sätt som jag hoppas att mina ekonomiska eskapader verkar sprida lite glädje i världen.





Njut lite extra av helgen och lycka till i köket.

Bild: 1 Ica.se 2 Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar