onsdag 16 mars 2016

STAG Industrial - Turbo i fastighetsbranschen

För någon dag sedan frågade Petrusko sina följare på Twitter om det amerikanska fastighetsbolaget STAG och eftersom jag har följt bolaget ett tag och äntligen gjort slag i saken och köpt på mig en post tänkte jag att det också var dags att skriva lite om bolaget.

Jag fick upp ögonen för bolaget efter en kommentar här på bloggen och efter att ha grottat ned mig lite gillar jag vad jag ser och har stora förhoppningar på detta bolag. STAG är en Real Estate Investment Trust (REIT) noterad i USA sedan april 2011 och har efter det vuxit rejält. De inriktar sig på fastigheter med en hyresgäst inom lätt industri samt lager och kontor och har fastigheter spridda över hela USA.


Man äger 291 byggnader fördelat på 38 delstater och 95.6 % av sin tillgängliga yta lyckas man hyra ut i genomsnitt vilket får ses som rejält bra. De har en väl diversifierad fastighetsportfölj och riskerna är utspridda på 226 kunder där den största kunden står för 3.3 % av intäkterna. Genomsnittligt hyreskontrakt är på 4 år vilket gör att man har hygglig kontroll på intäkterna.

Bolaget släppte nyss sin Q4 rapport för 2015 och det var generellt trevlig läsning. Man klarade av att öka FFO med 2.7 % på helåret men för Q4 jämfört med året innan var tillväxten på 8.1 % och NOI var upp hela 18 %. Jag tolkar det att de anstränger sig hårdare och hårdare och ju större bolaget blir desto bättre går det. Det tog ett litet tag för dem att bli varma i kläderna men nu ångar man på rejält. Genomsnittlig AFFO-ökning per aktie 2012-2015 var 5.52 %.


Bolaget har en god balansräkning och man har en "investment grade rating" vilket gör att bolaget har god tillgång på relativt billig finansiering vilket också syns i att de helt nyligen släppte information om att de ger ut preferensaktier som ger bolaget 75 miljoner dollar i friskt investeringskapital och denna c-serie ger 6.75-6.875% vilket är en rimlig nivå i dagens klimat.

Aktiekursen har tagit riktigt mycket stryk och långt mer än sektorkollegor och är nu ned 21.8 % jämfört med toppen för drygt ett år sedan men det är bara tack vare ett rejält glädjeskutt sedan senaste rapporten. Innan rapporten stod aktien som lägst i 14.98 dollar och nu noteras den till 18.64 dollar vilket är ett hopp uppåt på drygt 24 % från botten. 

Trots denna kursresa finns det stort värde i aktien och tillväxtmöjligheterna är stora. 2011 delade man ut kvartalsvis men räknar man 2012 års utdelning (1,07 dollar) och jämför med detta års förväntade utdelning (1,39 dollar) kan man konstatera att utdelningstillväxten varit i genomsnitt 5.36 % dessa 5 år men vi hoppas på en höjning av utdelningen i juli vilket skulle göra historiken ännu bättre. Det ser ut som huvuddelen av tillväxtökningen går till aktieägarna och med en utdelningsandel på 89 % av AFFO finns det för all del inte mycket spelrum men utdelningen borde vara ganska säker. Brad Thomas gjorde en riktigt fin genomgång av STAG för ett tag sedan där han bland annat jämförde priset på STAG (P/FFO) med många andra sektorkollegor och STAG är billigast med råge och har en rejält mycket högre direktavkastning.

Idag ger aktien 7.46% direktavkastning och betalar ut månadsvis vilket är riktigt kul. Med ett marknadsvärde på "ynka" 1.3 miljarder dollar finns det gott om tillväxtpotential och även om industrin tagit rejält med stryk den senaste tiden är bolaget så väl skyddat mot enskilda bolags problem att jag tror på en ljus framtid och gör vad jag kan för att plocka upp en portion av det här bolaget nu när aktierna är förhållandevis billiga.

Läs gärna Brads analys för att få lite mer kött på benen och bilda dig en egen uppfattning om det här fina bolaget. För mig har det en given plats i utdelningsportföljen.

Vad tror du om STAG?

Källor: STAG, Morningstar & Avanza
Bilder: STAG



14 kommentarer:

  1. Ser mycket intressant ut, tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen :-)

      Jag försöker bidra till din strålande serie om REIT´s.

      Radera
  2. Kul att flera upptäcker STAG. Jag har ägt den sen hösten 2013. Det var just Brad Thomas som du länkar till som var den som gjorde att jag fick upp ögonen för bolaget.

    Jämfört med andra REITs så är det nog rätt bra läge att gå in just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparaspendera!

      Kul att vi har samma källa till kunskap. Jag tror du har rätt att STAG just nu erbjuder vissa värden som andra bolag kanske saknar.

      Vi får hoppas och spana

      Radera
  3. Bolaget är i mina ögon intressant och kan mycket väl vara en kandidat att ta in i portföljen framöver. Lägger den på bevakningslistan tillsvidare och tackar för en bra genomgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet!

      Kul att du gillade inlägget. Förhoppningsvis har jag bidragit på något sätt till den framtida friheten.

      Radera
    2. Det har du verkligen gjort. Tycker din blogg innehåller många intressanta och kloka inlägg.

      Radera
    3. Oj. Tack så hemskt mycket för berömmet. Det sporrar verkligen till att anstränga sig lite mer.

      Radera
  4. Halloj och tack för ett bra inlägg!

    Håller på att bilda mig en uppfattning om diverse REITs så denna kom som ett glatt tillskott till bevakningslistan. Tack för tipset!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Tack för komplimangen. Stefan Thelenius på z2036 skriver nu en serie om REITs som också kan vara bra att kika på om du inte redan gör det. Det finns många bra men också några med lite högre risk så det är bra att bilda sig en rejäl egen uppfattning.

      Radera
    2. Jodå Stefans inlägg håller jag koll på:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Jag tänkte väl det :-) Ville mest försäkra mig om detta.

      Radera
  5. Jag har också köpt en liten post i STAG, faktiskt tack vare ditt inlägg här ovan. Har suktat efter en månadsutdelare ett tag nu, och STAG passar bra i portföljen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tryggpension

      Då hoppas jag att investeringen går vägen. Månadsutdelare är riktigt trevliga.

      Radera