fredag 8 april 2016

H&M på plus

Idag är det uppsats som gäller och eftersom börsen är blå tar jag en paus idag men jag gör en kort reflektion och det är över hur jag hanterar blå siffror numera.

Förr blev jag överlycklig av att se plussaldon men nu vet jag inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta längre. Häromdagen skrev jag om min lätt övernitiska inköpsvåg av H&M aktier den senaste månaden och som ni kan se i grafen
har jag tankat stenhårt under nedgången för att jag tror på bolaget. I ärlighetens namn tror jag fortfarande att jag kommer få möjlighet att köpa till lägre priser framöver men efter de senaste dagarnas våldsamma kursökningar är den senaste sexmånadersperiodens köp på plus.

Nu spelar detta inte så stor roll i längden men det kanske kan fungera som en motivation till att köpa regelbundet. För de flesta räcker det med en gång i månaden och det kommer göra att man är med på både uppgångar och nedgångar vilket i längden jämnar ut inköpspriset. På lång sikt kommer detta hjälpa dig att få en angenäm avkastning.

En intressant notis i sammanhanget kan vara att jag blev besviken på mig själv att jag laddade ur kanonerna för tidigt och på annat i januari. Ni kan se det i den lite djupare dippen där jag inte köpte en enda aktie i H&M och som följd av det blev det lite mer pengar allokerat till detta fina bolag när kursen dök nästa gång.

Ha en god helg allihopa.

Bildkälla: Avanza.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar