lördag 30 april 2016

Veckans Recept - Tomat & Morotssoppa

Jag har riktigt svårt för soppor. Det kan vara riktigt gott men jag har svårt att bli mätt. Under perioden av odontologiska eskapader för några månader sedan fick jag stifta ganska mycket bekantskap med flytande föda och kan konstatera att jag inte märkbart har ändrat åsikt. Jämfört med då kan jag idag äta bröd till vilket ger lite mer stabilitet.

Jag är gluten- och laktosintolerant annars hade jag nog skrivit ned hur man bakade bröd också men det får ni bestämma själva om ni vill göra. Skall jag beskriva hur man bakar glutenfritt bröd riskerar det att skrämma bort de flesta från bloggen varför jag bara presenterar soppan. Det här är en slätmixad grönsakssoppa med rejäl mustighet och fin färg. Det kanske är lite sent, eller tidigt att köra denna eftersom det börjar bli vår och bäst är det att säsongsvariera sin mat. Sensommar och höst när tomaterna är på väg att bli övermogna och morötterna är färska, då är det riktigt gott med den här rätten.

Recept hittar du fördelaktigt HÄR!

Precis som jag skrev förra gången tycker jag att det skall vara enkelt att laga mat och det här är typiskt. Skala grönsakerna och skär dem i lite mindre bitar. Jag brukar sätta på plattan lagom till att jag har skalat färdigt och när grönsakerna är i mindre bitar (det finns ingen anledning att finhacka löken om man inte vill nörda på riktigt) häller jag ned dem i kastrullen så att de får fräsa lite. Personligen använder jag buljongtärningar, pulver eller fond. Jag står aldrig och gör i ordning en buljong att hälla på utan i med tärningen och häll på vatten så löser det sig själv. Sänk temperaturen, lägg på locket och gå och gör någonting annat. Det spelar ingen roll om det kokar i 20, 30 eller 40 minuter. Grönsakerna skall bli mjuka.

Passera soppan, krydda vid behov och njut med ljummet bröd.

Jag är hyggligt stor så det här receptet räcker till mig och hustrun och eventuellt blir det en liten slatt över beroende på mängden bröd till. Jag kör en halv till en deciliter matlagningsgrädde och spär med buljong/vatten istället för mjölk vilket minskar volymen något.

Kostnad?

Det här receptet går lätt att hantera kostnadsmässigt. Det är ofta rabatter på insatsvarorna. Under säsong erbjuds man ofta rotfrukter och lök för någon krona eller två per kilo och skulle du få för dig att baka brödet själv gör man ett grekiskt lantbröd för några kronor limpan vilket gör portionskostnaden försumbar.

Ett gott recept att lägga till handlingarna.

Bildkälla: Att Välja Lycka










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar