söndag 17 april 2016

Veckobrev 15

Vi har haft en spännande vecka med många intressanta nyheter. Sedan stängning förra fredagen har OMXS30 gått upp ungefär 1.2 % medan flera av portföljinnehaven har ångat på lite bättre. H&M verkar ha skaffat sig vind under vingarna igen och har den här veckan gått upp nästan 2.5%, Atlas Copco är upp drygt 3 %, OHI sprang iväg över 3 % och bäst i klassen är Tele2 som har ångat på 3.5% vilket ger bra effekter på  min portfölj eftersom de ovan nämnda innehaven i början av veckan stod för lite drygt 40 % av portföljen och nu är det en ännu större del.

En så stor del i endast fyra bolag kan givetvis ha motsatt effekt om de går åt motsatt håll men jag är väldigt bekväm med dessa innehav. Fyra branscher - konsumentvaror, industri, kommunikation och fastigheter, globala bolag med stabila balansräkningar och historiskt god tillväxt.

Utöver dessa innehav mår jag bra i Castellum vilka i veckan skickade ut nyheter om ett jätteförvärv av Norrporten vilket kommer leda till en nyemission och med denna nyemission kommer mitt innehav i Castellum att öka lite i omfattning vilket också är som en varm filt runt mig en dag då det är lite kyligt. Castellum är ett enastående bolag i vilket jag gladeligen äger en i.

En toppennyhet för mig kom i veckan från OHI vilka meddelade att de höjde utdelningen 16:e kvartalet i rad och denna gången blev det en ökning med 1.75 % eller en cent. Direktavkastningen är 6.6 % vilket är extremt trevligt om man samtidigt beaktar att de höjer utdelningen med ungefär 7 % per år.

Utöver ovanstående är det min direkta övertygelse att alla borde besöka Stefan Thelenius blogg z2036 och spana in den nya uppdateringen han gjort på sitt utdelningsverktyg. Det är ett rejält arbete och en riktigt kul pryl att leka runt med.

Sist men inte minst vill jag notera att nästa vecka är full av spänning. På onsdag skall jag på Nordnets hållbarhetsturné och på lördag är det En Öl och Whiskymässa. Gissa om jag ser fram emot den här veckan.

Bild: Freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Tack för omnämnande och grattis till utdelningshöjning!

    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv... Och grattis själv... Du hade ju två i portföljen som höjde, två är ofta bättre än en :-)

      Radera