tisdag 24 maj 2016

Günther Mårder om ISK

För ett tag sedan började jag lyssna på sparpodden och eftersom jag tycker att det är tråkigt att inte ha den fulla historian och dessutom lätt blir beroende av saker och måste ha mer, började jag om från början för någon månad sedan.

Freeimages.com
Där stötte jag på ett avsnitt av en av mina favoritpoddare Günther Mårder tillsammans med Jan Dinkelspiel där Günter berättade att de fått en fråga om beskattning på ISK och huruvida det är skattemässigt fördelaktigt att köpa och hålla under riktigt lång tid på ett ISK eller om det är mer fördelaktigt att då använda ett vanligt depåkonto eftersom man bara betalar skatt när man säljer aktier med vinst i den lösningen medan (och skatt på utdelningar) medan man i ISK behöver betala schablonskatt varje år.

Med en rad olika antaganden och exempel bevisade Günter att det ÄR skattemässigt fördelaktigt att investera i ISK eller KF i de absolut flesta lägena och speciellt om man anammar den strategi jag valt dvs att köpa utdelningsbolag vilka förväntas ge en hygglig avkastning både i utdelning och i kursstegring och dessutom hålla aktierna under riktigt lång tid. Givetvis vet ingen hur räntor och marknader skall fungera i framtiden men beräknat på det vi vet idag stämmer antagandena och jag kan innerligt rekommendera att ni tar en titt på det blogginlägg Günter skrev i samband med poddavsnittet. Ni hittar inlägget HÄR!

Börja skatteoptimera redan idag, starta ett InvesteringsSparKonto eller en KapitalFörsäkring på Nordnet eller Avanza och köp dina första aktier.

Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Det här är väl rätt uppenbart ända sedan ISKen kom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Du och jag kan tycka att det är uppenbart men för det stora flertalet är det inte uppenbart.

      Radera