tisdag 17 maj 2016

Steg för steg - Börja spara

Jag kontemplerar regelbundet över hur enormt mycket information det finns gällande sparande och ekonomi och vilken enorm ovilja det verkar finnas från privatpersoners sida att ta till sig informationen. Det här kan givetvis bero på många saker bland annat ett extremt informationsöverflöd vilket gör att man får svårt att avgöra var man skall börja.

För några veckor sedan hade vi besök av goda vänner vilka övernattade hos oss i samband med whiskymässan och givetvis lyckades jag, min vana trogen, pressa in sparande och ekonomi i samtalen. Jag fick också tillfälle att visa upp z2036 sparkalkylator och i vanliga fall brukar mina ekonomiska krumbukter på sin höjd  generera ett blekt, plikttroget halvleende men den här gången fick jag faktiskt känslan av att den grafiska framställningen lyckades slå ann en ton av habegär hos vännerna och efter en snabb genomgång av deras sparsituation lovade jag att skriva det här inlägget när tid erbjöds eftersom det visade sig att det sparande som fanns var engagerat i dyra blandformer och liknande dumheter men tiden och intresset fanns inte för att lägga om sparandet där och då varför det nu är dags att ta tag i detta ärende.

Här följer således en enkel guide för någon vars intresse för sparande är mycket begränsat men som sakta men säkert börjar komma till insikt i att sparande kan innebära en framtida trygghet och vill få hjälp att kapitalisera på de förutsättningar som finns.

Grundläggande för nedanstående är att du själv fattar dina investeringsbeslut och att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. Dessutom gäller att du med denna strategi måste vara extremt långsiktig i ditt sparande och en absolut fördel är att du månadssparar. Om din sparhorisont är kortare än fem år kan du sluta läsa nu.

1: Konto
Jag tycker långsiktigt sparande enklast görs på en annan bank än den jag vanligtvis engagerar för att betala mina räkningar m.m. eftersom det då blir lättare att bortse från detta sparande vid den dagliga beräkningen av hur mycket pengar som finns att tillgå för utgifter av olika slag men i övrigt tycker jag att det viktigaste är att banken skall erbjuda gratis konton, billig handel och ett riktigt brett utbud. De flesta storbanker erbjuder bara fondsparande i en begränsad mängd fonder och då riskerar man att fastna i produkter med mindre potential än de bästa på marknaden.

Personligen föreslår jag att man väljer att bli kund hos Avanza eller Nordnet och jag vet att jag lovade en steg för steg guide i hur man gör detta men det är extremt enkelt att starta konto hos dessa aktörer varför jag låter er lista ut själva hur man gör. När ni väl har startat en depå behöver ni välja om ni skall investera i en Kapitalförsäkring (KF) eller ett Investeringssparkonto (ISK) och med den nedanstående strategin föreslår jag ett ISK om du inte har behov av att avgöra vem som skall få pengarna vid din eventuella bortgång.

2: Fondval
På lång sikt gäller det att utsätta pengarna för risk men jag vill inte föreslå för hög risk för någon som inte vill eller kan vara aktiv utan det här är ett byrålådesparande, dvs du sätter upp ett sparande och sedan glömmer du av det fram till den dag du behöver pengarna och då skall de helst vara många fler.

Avgifter är av yttersta vikt när du väljer fonder. Utgår vi från ett månadssparande på 1000 kr/mån i ett helt arbetsliv om ca 45 år med en årlig avkastning på i genomsnitt 10 % skulle vi i en avgiftsfri fond landa på precis under 7 miljoner kronor i värde vid pension. Skulle vi istället välja en fond med 1.5% i avgift skulle värdet vara 4.2 miljoner kronor. Det innebär att de 750.000 kronorna du betalar i avgifter under sparperioden urholkar ditt framtida sparkapital med 2.8 miljoner kronor. Smaka på den siffran. Det är oerhört mycket pengar och betalar du det för ingenting är det helt horribelt.

Globalfond 50-70%
Jag skulle föreslå att du väljer en extremt billig globalfond vilken kommer ge stabilitet och trygghet i din portfölj. I den sätter du mellan 50-70 % av ditt sparande och borde kunna förvänta dig mellan 5-7 % i genomsnittlig årlig avkastning sett till historiska resultat. Exempel på fonder är Länsförsäkringar Global Index och DNB Global Indeks. Länsförsäkringarfonden kostar 0.2 % och DNB fonden kostar 0.3 %, läsförsäkringar har aningen kortare transaktionstider men egentligen är det mest en smaksak.

Sverigefond 30-50%
För att krydda portföljen och öka den förväntade avkastningen något hade jag valt att placera 30-50% av sparkapitalet i en billig indexfond som följer den svenska börsen. Här har du Avanza Zero vilken följer storbolagsindexet med de 30 största bolagen och du har Nordnet Superfonden Sverige vilken följer ett aningen bredare index med 70 av de mest omsatta bolagen istället. Båda fonderna är gratis och helt lysande alternativ där du historiskt sett har kunnat förvänta dig 8-11 % genomsnittlig årlig avkastning.

Med högre förväntad avkastning ökar risken och det är ditt val hur du vill vikta de båda fonderna.

3: Månadssparande
Både Avanza och Nordnet erbjuder månadssparande i fonder vilket du enkelt sätter upp så att det dras pengar varje månad från ditt lönekonto till ditt sparande och du behöver därefter inte lyfta ett finger.

Läs mer om månadsspar Nordnet Här och för Avanza Här.

Summering
Svårare än så här behöver det inte vara. Starta ett konto i valfri bank. Välj två billiga fonder med riktigt bra riskspridning. Sätt igång ett automatiskt månadssparande. Gå och gör någonting annat. Kom tillbaka om 30-45 år och känn dig rik. Ta-Daaa



Vill du bidra en gnutta till min rikedom i processen att bygga din egen förmögenhet startar du ditt konto på Avanza via den här länken vilket ger mig en liten slant som jag kan använda till mitt sparande.

Är någonting oklart eller du behöver mer hjälp är du hjärtligt välkommen att kontakta mig oavsett om du tillhör den skara jag tidigare lovat att hjälpa eller om du råkat läsa det här för att det verkade intressant. Jag finns här för din skull.

Lycka till!


Bildkälla: freeimages.com

6 kommentarer:

  1. Beträffande punkt 1 kan man ju också starta nya konton på samma bank för att hålla isär olika ekonomier. Mycket tar bankerna betalt för, men att starta upp konton tror jag är gratis överallt. Jag har t ex ett extra sparkonto (heter det sparkonto även om räntan är 0?) kopplat till mitt visa-kort där jag aldrig riskerar att få in pengar jag inte vet om, bara för att jag vill hålla det skapligt tomt om jag får kortuppgifterna stulna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke!

      Jo så är det ju givetvis men jag (förmodligen ganska mycket oftare än de flesta) loggar in på banken för att hålla koll och ser jag pengar där så finns de med i min beräkning även om de ligger på ett IPS och är låsta eller ligger på ett sparkonto. Därför håller jag exv mina buffertpengar på konton i banker och sparinstitut jag inte använder till någonting annat för då får pengarna större chans att ligga kvar.

      Precis av samma anledning har jag aldrig kontanter i plånboken för vet jag att de finns där är det lätt för mig att använda dem...

      Radera
    2. Jag hajar, och det är kanske rätt tänkt. Själv matar jag in alla siffror i Excel dagligen så att jag får en kurva för börshandeln och en för totalen. Krångligt, men man ska inte göra det för lätt för sig :-).

      Ser andra poänger med dubbla leverantörer. Avanza ger mig bättre priser och service för börshandel, men jag kan inte ha mitt företagskonto där, så då får SEB ta de andra bitarna.

      Radera
    3. :-) Jag har ett spreadsheet flera mil långt för att administrera hela familjens ekonomi på alla plan och dessutom nördar jag ju hårt för bloggens skull men innan jag blev tokig var det så här jag tänkte och därför tror jag att det är ett bra tänk för den som börjar spara nu.

      Radera
  2. Återkommer till din blogg, och den ser fin ut. Fick min första utdelning från Investor igår: 440 kr, en liten slant, men du vet hur det är: många bäckar små. Köpte aktier, Handelsbanken A för den pengarna som kom in från Investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev så sent som för en vecka sedan om att det är viktigare att vara stolt över den resa man gör och de beslut man fattat för att säkra sin ekonomiska framtid än att känna att det går långsamt i början :-) Du ackumulerar extrema rikedomar redan nu. En aningen deprimerande jämförelse skulle kunna vara att nästan 1 miljard människor lever på 16 kr eller mindre om dagen vilket innebär att din utdelning räcker nästan en månad. En lite mer positiv reflektion skulle kunna vara att Micke Larsson här ovan klarar sina matkostnader i drygt tre veckor på den utdelningen och han bor i Sverige :-)

      Jag tycker det är riktigt imponerande att du tar tag i ditt sparande.

      BRA JOBBAT!!!

      Fortsätt så och rikedomarna kommer flöda.

      http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/05/veckobrev-18.html

      Radera