torsdag 2 juni 2016

Månadsavstämning maj

April gick fort men maj har jag nästan inte hunnit märka av. Inlåst på min kammare framför datorn har våren sprungit förbi men jag skall inte klaga. Jag har haft mycket tid att promenera och uppleva min närmiljö som följd av att hjärnan varit i extra stort behov av en paus från gång till annan. Sedan i fredags är jag tillbaka på att arbeta heltid och även om det är lite tidigt för en utvärdering kan jag säga att jag länge sett fram emot att bara jobba heltid igen efter många år av studier kombinerat med arbete. Jag ser fram emot ledigheten. Undra vad jag skall göra med den?

Ekonomi

Portföljutveckling

Förra månaden gick det globala indexet starkt och Sverige surade och den här månaden har det varit raka motsatsen. Sverigeindexet jag inkorporerat i mina mätningar, OMXSGI, är upp över 3 % sedan förra månadsskiftet men det globala indexet har fallit halva den summan.

Totalt är mitt hemmasnickrade AVL-index upp 1,21 % (0,90 %) på månadsbasis och från årsskiftet ligger vi nu på plus igen med 0,50 % (-0,68 %). Det är kul att vara på plus igen.

Som ni vet anser jag att det är viktigt att jämföra sig mot ett index eftersom om man inte kan slå index med sin aktiva förvaltning borde man rationellt välja passiv indexförvaltning istället. Det går inte att utvärdera på månadsbasis och inte heller på bara ett år men så länge min portfölj leder över index är jag lycklig. Den senaste månaden har AVL-Portföljen utvecklats positivt med 1,90 % (3,85 %) exkl insättningar. Sedan årsskiftet har portföljen en positiv totalavkastning på 7,50 % (6,05 %) vilket är helt magiskt.

Den uppmärksamme ser att siffrorna inte riktigt går ihop och det beror på att jag beräknar utvecklingen exklusive insättningar men insättningarna hjälper fortfarande till att generera en avkastning löpande vilket förklarar skevheten. Gällande indexavvikelserna handlar det om avrundningar vilka kommer jämna ut sig i längden.

Sparande

Nästan ännu mer fantastiskt är att jag fortsätter nå höga sparkvoter månaden bjöd på en sparkvot om 53,57 % (54,94 %) och på helåret har jag en ackumulerad sparkvot på 57,03 % (57,76 %). Den senaste lönechecken var knappt hälften så stor som brukligt vilket kan göra att det kommer synas ett hack i kurvan vid nästa avstämning men det kommer kompenseras av att skatteåterbäringen borde räknas in i julis avstämning.

Utdelning

Maj är ytterligare en bra månad för mig precis som för de flesta svenska utdelningsinvesterarna och den här månaden landade det utdelningar på kontot vilka kunde använts till att täcka 32,25 % (27,75 %) av månadens omkostnader. På årsbasis har jag nu fått in tillräckligt för att täcka 9,19 % (6,5 %) av ett års konsumtion. Portföljen täcker helt enkelt en månads konsumtion efter årets första fem månader vilket är lika mycket som portföljen genererade hela förra året. Happy me!

Livskvalitet

Det här segmentet blir ganska torftigt denna månad för jag har inte hunnit vara ute och leva loppan men i helgen hade jag ynnesten att bevista ett bröllop vilket innebar att jag fick möjlighet att träffa familj jag tyvärr glidit ifrån och vissa av gästerna var det femton år sedan jag träffade senast och det var mycket trevligt att få möjlighet att trevande söka kontakten igen.

Hälsa

Jag mår som en kung. En ganska sliten kung men ändock. Tyvärr syns det på midjan eftersom den här kungen har spenderat en månad med glass, godis, chips, snabbmat och annat onyttigt i enda syfte att hålla näsan över vattenytan. Med en sådan vansinnig konsumtion spelar det ingen roll att jag lyckades slå promenadrekord med mina 398,151 steg vilket är ett snitt på 13,271 steg om dagen och gör att jag idag har gått 1,7 miljoner steg sedan årsskiftet. Det motsvarar ungefär 125 mil vilket innebär att jag har promenerat motsvarande sträckan Göteborg-Prag vilket är ganska fantastiskt om man tänker på det. Jag kanske kommer till Istanbul trots allt innan året är slut.

Trots denna fantastiska resa visar vågen på en utökning av herr AVL från 95,8 kg till 96,5 kg men är det inte värre än så känner jag att jag ligger bra till. Nu är förhoppningsvis den värsta puckeln över och möjligheterna för ett mer hälsosamt leverne uppenbarar sig.

Med denna sammanfattning häller jag upp en liten whisky och försöker låta bli att sträcka mig när jag klappar mig själv på axeln. Jag hoppas att alla ni som glider förbi den här bloggen någon gång ibland också går mot ett lyckligare och rikare liv och jag önskar er all lycka till på färden.

Se till att ha handduken redo ifall du behöver lifta.

Bildkälla: freeimages.com

13 kommentarer:

  1. Hej AVL, trevlig läsning!

    Hur har du gjort för att sätta ihop ditt egna index och för att räkna ut dess utveckling? Är sugen på att fixa något liknande, men är osäker på hur jag ska gå tillväga.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
  2. Hej Framtida Frihet!

    Jag petade in en länk i ovanstående text till det inlägg där jag presenterar mitt index och där går jag igenom lite hur jag tänker.

    För att räkna på utvecklingen är det bara att gå in på indexhemsidorna och välja start respektive slutdatum och då får du fram de värden som behövs. Tänk på att ta från rätt tillfälle dvs stängning till stängning eftersom det inte behöver vara samma öppningskurs den 1/1 som stängningskursen 31/12 eller liknande.

    http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/03/att-valja-sitt-index.html

    Hojta till om det här är otydligt så skall jag försöka skriva någonting vettigare.

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar!

      Jag ska titta närmre på detta nu när jag har lite mer tid över. Ska försöka få ihop något bra utifrån den information du delat med dig av.

      Mvh
      Framtida Frihet

      Radera
    2. Lycka till :-) skall bli spännande att se vad du kommer fram till.

      Radera
  3. Själv har jag den senaste veckan gått ner 2,5 kilo efter att jag bestämde mig för att det var dags att dra i nödbromsen. Vet inte vilket index man ska följa där (BMI?), men det är i alla fall en kurva jag är glad att den pekar nedåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke!

      Jag skulle säga att du inte skall följa något index och definitivt inte titta på BMI när du kollar vikten. Bestäm en volym där du tror att du är bekväm och jobba mot det. När du väl är där omvärderar du.

      Jag har den stora fördelen att veta vilken vikt jag mår bäst på men det var länge sedan jag innehade den volymen och vikten :-)

      Radera
    2. Ja, jag har nog också ett bra hum om var jag "bör" ligga. Jag är nästan där, men bara nästan och när det drar iväg uppåt blir jag rädd att få tiotals oönskade kilon (har testat det och de blir inte lättare att få bort ju äldre man blir), så då skärper jag till mig. Ska jag springa maraton vill jag gärna tappa ett par kilo mer än trivselvikten, men det är överkurs och inget jag egentligen behöver.

      Radera
    3. Ska du springa maraton? Det hade jag velat göra men jag vågar inte springa alls sedan jag sabbade knät. Någon kilometer och sedan får det räcka.

      Man säger alltid att åldern är en avgörande faktor i midjans multipelexpansion men det hade varit kul att se forskning på området... Får jag tid över skall jag nog kolla upp om det finns belägg för att åldern spelar in :-)

      Radera
    4. Ingen mara för mig i morgon. Är egentligen sugen på längre lopp, samtidigt som skador, sjukdomar och elände gjort att jag sprungit mindre och kortare än på länge - dålig kombo, så då blir det inga lopp alls istället. Tricket (särskilt upp i åren) är att skynda långsamt. Kanske blir det långlopp för mig nästa år om jag får vara frisk.

      Beträffande min midja och allmänna hälsa var alla värden som sämst i 20-årsåldern. 20 år senare vägde jag 20 kilo mindre och mådde 20 gånger bättre :-).

      Radera
    5. Var det i morgon du skulle springa? Skippar du det har du ett helt år på dig att träna till nästa :-)

      Levervärdena var nog inte på topp när man var tjugo men vissa saker var trevliga. Att kunna äta pizza varje dag utan att öka ett gram var ganska trevligt :-)

      Radera
    6. Nej, i morgon var det aldrig ens nära att jag skulle springa. Har sprungit Stockholm Marathon två gånger och är inte sugen på en tredje. Tycker det är ett dyrt och överreklamerat lopp med många nackdelar.

      Ja, både äta och dricka vad man ville utan konsekvenser. Finns Gud är han en elak jävel.

      Radera
    7. Det är/var ett av problemen för mig. Jag tycker det är svårt att rättfärdiga en extra kostnad för att träna.

      Radera
    8. Jag tycker generellt att alla kostnader är svåra att rättfärdiga :-). Men lägger man pengar på speciella skor och kläder känns startavgifter ungefär lika okej. I Stockholm springer jag dock hellre Vintermarathon - trevligare, enklare, går att anmäla sig till ända fram till start och det kostar en tredjedel av Stockholm Marathon.

      Radera