lördag 11 juni 2016

Veckans recept: Panikwook

I veckan har det funnits väldigt lite tid för experimenterande vilket inneburit mycket färdig potatissallad och någon köttbit, gamla familjära recept eller snabbmat. Gamla familjära recept där tempo är viktigt brukar vara pasta med någon form av sås till och olika wokrätter. Snabbt och enkelt.

Den här veckan tänkte jag berätta om en bönwok för ungefär fyra personer som nätt och jämnt får kallas wok. Grönsakerna har ingen spänst kvar och måltiden är föda men den tar inte ens 10 minuter att göra och exakt samma recept men med andra råvaror kan lyfta rätten ofantligt.

10-minuters wok använder de billigaste frysta wokgrönsakerna man kan hitta och lämplig proteinkälla. Bönor funkar, kyckling blir helt okej, korv kan också slinka ned eller kallskuret men skall rätten bli bra behöver man lägga lite kärlek på den och använda färska råvaror istället för frysta.

Hur går det till då?

Jag kommer hem, tar av mig skorna och sätter på största plattan på spisen och sätter en stor kastrull på plats. Därefter ställer jag undan det jag hade med mig hem, gammal matlåda, ryggsäck, vad det nu kan vara. Nästa steg är att ta fram 1 kg Willys frysta wokgrönsaker och en burk kikärtor. Litet hål i grönsakspåsen och in i mikron tills plattan är skållhet. Grönsakerna går i kastrullen och locket går på för att det hela skall tina så fort som möjligt.

När grönsakerna nästan har tinat öppnar jag och häller av kikärtorna och häller i dem och därefter påbörjas kryddningen. Det är detta steg som gör att det går från grönsaksmos till måltid och det är upp till var och en att experimentera. Soja, sweet chilisås, sesamolja, örtkryddor. Ta i från tårna.

Färdigt!

Om du anstränger dig och använder fräscha ingredienser kan det se ut som på bilden men ovanstående producerar någonting som påminner om grönt rotmos. Visst låter det gott?


Det bästa med detta är i min värld att jag får en varm, hemlagad måltid på 10 minuter och den kostar mig en femma. Det är mindre än min helgfrukost där jag förutom kaffet lyxar till det med ett eller två kokta ägg och en macka eller två. Funkar utmärkt som nödmat om man vill ha någonting varmt och jag har svårt att hantera en hel dag på bara mackor eller liknande.

Ha en go helg allihopa



Bildkälla: köket.se och att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar