onsdag 20 juli 2016

Sponsrat inlägg - Spara pengar på hållbar el med Alltid?

Jag är en extremt aktiv person när det kommer till min privatekonomi, jag förhandlar elavtal, byter bank och ser över mina PPM pengar. Jag förutsätter att ungefär 20 % av de som läser min blogg kommer i närheten av min nördighet på detta område men det innebär att det stora flertalet inte spenderar flera dagar på semestern med att lägga om avtal och surfa rabatter bara för skojs skull och nedanstående tror jag att till och med jag kommer få svårt att överträffa.

Innan det slog slint för mig var de ovan nämnda områdena det jag hade svårast för. Jag har alltid gått i mataffären och jämfört priser, klippt kuponger och använt jämförelsesajter men el, bank och pension var tråkigt, svårt och jobbigt. Försäkringar brukade också falla in i den kategorin. Därför blev jag en gnutta inspirerad när jag häromdagen fick ett mail från en läsare som ville att jag skulle skriva det här inlägget eftersom hon trodde att det kunde passa för mina läsare.

Jag är ganska skeptisk av naturen, vissa kallar mig cynisk, varför jag bestämde mig för att läsa samtliga avtalsvillkor, FAQ och liknande jag kunde hitta på deras hemsida och som vanligt gjorde jag en snabbgoogling och det här verkar förvånansvärt bra.

Alltid.se

Jag pratar om ett ganska nytt sätt att tänka på el och elhandel. Alltid.se erbjuder ett flatrateavtal på el och de garanterar inte bara samma elkostnad, inkl nätavgift, varje månad utan de lovar att sänka dina nuvarande elkostnader.

Det finns en aspekt att vara medveten om och det är att om man helt plötsligt får för sig att börja superkonsumera el har Alltid rätt att höja priset men det positiva är att om du går åt andra hållet och tänker miljö och hållbarhet så kickar Alltids hållbarhetsprogram in så länge du registrerar dina hållbarhetssträvanden som exempelvis källsortering, cykelturer, ekologisk mat eller bara att stänga av elprylarna hemma så får du poäng att använda i deras "hållbarhetsshopp". Det funkar lite som vilket cashbackprogram som helst men jag har aldrig sett det på el förut vilket gör detta intressant.

Fru AVL har börjat en kampanj för att vi skall byta elavtal, vi får se hur länge jag klarar av att låta bli för jag är av naturen motståndare till fastprisavtal och liknande men jag kan inte hitta de där negativa inlåsningseffekterna som brukar finnas. 1 månads uppsägning, billigare el, 1 faktura istället för 2, del i både uppsida och nedsida men utan att behöva arbeta för det och med en klar dämpare mot prisökningar och du kan ju själv arbeta mot konsumtionsuppgång vilket gör att du med lite tanke bara har bonusar. Svårt att motstå.

Extra bonusar för den som väljer Att Välja Lycka

Jag känner mig lite hedrad för Att Välja Lycka har fått en egen kampanjkod. Petar man in koden 500LYCKA när man registrerar sig får man 500 kr i el som startpremie. För ett hushåll som mitt skulle det innebära nästan ett kvartal gratis.

Till detta kommer att de i dagarna har hottat upp erbjudandet med en tävling så om man ansöker nu deltar man i en tävling där förstapris är att man under ett års tid får köra runt på en sprillans ny BMW i3 elbil, 2:a pris är en elcykel värd 30.000 kr och 3:e pris är ytterligare 500 kr i el hos Alltid.se.

Ansök NU för att vara med i tävlingen!


Summering
Många wins i det här erbjudandet och jag kan inte riktigt se det negativa. Hittar du någonting, både bra och dåligt är det bara att säga till. Jag läste en artikel i SvD - "Försöker skaka om elmarknaden" där Anton Johansson, grundaren till Alltid berättar lite om sina tankar. Grundtankarna verkar vara att öka medvetenheten runt elkonsumtion för att främja hållbarhet och minska konsumtion.

Minskar vi vår konsumtion får vi mer pengar till vårt sparande, vi får tid över att göra roliga saker på och världen kanske blir en lite lyckligare plats.

Tycker du el är tråkigt eller bara känner att det är en bra idé att tjäna pengar på att tänka hållbart - Regga dig hos Alltid.se, få en femhundring i bonus och hakuna matata.






Sponsrat inlägg!

Bildkälla: alltid.se


6 kommentarer:

  1. Intressant, något företag måste ju våga hitta nya pris modeller och utmana dom traditionella elbolagen. Ska verkligen läsa igenom hur det funkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker samma. Det är ett ganska spännande koncept och en intressant tanke på en stagnerad marknad.

      Radera
  2. Lät ju som en riktigt bra deal:) Dessvärre har jag redan bundit upp mig på nytt elavtal när Fortum bjussade på 1000:- till nya kunder. Om det inte hade varit fallet hade jag med glädje använt din fina kampanjkod:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju också en bra deal men hojta till när det är dags nästa gång så kanske vi kan förhandla fram något bra då också. Vem vet :-)

      Radera
    2. Det går utmärkt att signa sig för Alltid även om du redan är bunden i ett annat elavtal. Det Alltid gör är att ta över ditt nuvarande avtal och handlägger det åt dig. Då bindningstiden gått ut har förvisso Alltid rätten att förhandla om elavtalen mot att de fortfarande erbjuder dig en fast månadskostnad (flat rate), billigare än den kostnad du hade innan alltså.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera