lördag 23 juli 2016

Veckans recept: Piccata på zucchini med fräsch sommarsallad

Svärmor har en kolonilott och sist vi var där beklagade hon sig över att hon inte han dit ofta nog för att skörda grönsakerna. Hemma hade hon två zucchini (vad jag kunde se). Ingen av dem vägde mindre än en nyfödd och hon frågade om vi ville ha en av dessa 3-kilos kolosser. Givetvis tackade jag ja men främst för att jag tyckte det verkade kul att se vad jag kunde göra med en sådan bjässe.

Jag surfade runt på olika receptsajter för att få inspiration och hittade ett recept på Icas hemsida - Piccata på zucchini med sparris- och fänkålssallad.

Jag vet inte vad jag tänkte från början men det slutliga resultatet blev riktigt bra. Jag snodde receptet men min vana trogen bytte jag vissa delar och la till vissa delar.

Ändringar

Jag föredrar crème fraiche framför smetana och vispar man den lite  och späder med vatten blir konsistensen jämförbar. I salladen minskade jag mängden sparris men la till lite gurka, rädisa och en liten kålrabbi istället. Jag har också svårt att se att man behöver två hela zucchini för att göra fyra portioner av denna rätt men skall man ha 8 långa skivor kan det behövas men då får man en del spill. Jag är inte så petig (och dessutom hade jag min gigant) så jag gjorde vanliga skivor.

Ekonomi

När jag gjorde denna var zucchinin och persiljan gratis. Ströbrödet var gjort på gammalt bröd jag torkat och sparrisen fanns för 15 kr/knippe på Coop men utgår vi från att man vanligtvis behöver köpa sina matvaror blir det här inte nödvändigtvis en väldigt billig huvudrätt när en portion går på nästan 15 kronor. Vad man kan nämna i sammanhanget är att skulle man istället välja att göra sin piccata på benfri fläskytterfilé vilket vi i veckan kunde hitta för 59 kr/kg i kyldisken (förutsatt att vi kunde acceptera att producenterna pratade danska) så skulle rätten kosta 5,85 kr mer per portion givet 150 g kött per portion.


Detta blir fortfarande mycket billigare än de 39 kronorna en jämförbar portionsstorlek av Findus ostschnitzel skulle kosta. För ert höga nöjes skull antog jag att man kanske gör den här måltiden någon gång i månaden och att man väljer det vegetariska alternativet. Jämför man då besparingen per tio år med en antagen avkastning på sitt sparande i paritet med börsens 11 % får man reda på att man sparat nästan 5.000 kr på att välja att byta ut Findus färdiga mot en hemlagad vegetarisk variant vid en måltid per månad. Det är inte fy skam.

z2036.blogspot.se

En sommarmåltid man sparar 5.000 kr på. Lycka till allihopa.




Bildkälla: ica.se, att välja lycka, z2036.blogspot.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar