fredag 26 augusti 2016

Att unna sig saker

Jag stod på Coop och väntade på att få assistans från kvinnan bakom charkdisken och då slog det mig vilka möjligheter jag nu besatt. Jag köper nästan aldrig saker ur sortimentet i den manuella charken men när jag på allvar skall lyxa till det, händer det att jag köper ett halvt hekto tryffelsalami för det är nästan det bästa jag vet. Idag slog jag på stort och köpte ett halvt hekto briscola och ett halvt hekto tryffelsalami till den hysteriska slutsumman av 50 kr.

Foto: Herr Att Välja Lycka
När jag väl fått mina charkprodukter gick jag vidare in i affären. Detta är en vana och jag hade inget ärende att uträtta men till min glädje kunde jag konstatera att de prissänkta kryddiga korvar jag spanat in under någon veckas tid inte blivit sålda vilket innebar att butiken nu kände sig tvingade att sänka priset ytterligare eftersom bäst före datumet närmade sig med stormsteg. Två paket korv inhandlade för 5 kr/st när ordinarie pris var en tjuga. Vips har jag spenderat 60 kronor på kött och givetvis kan man diskutera rimligheten i det men det är inte dagens poäng.

Jag har unnat mig någonting; till bara mig (hustrun uppskattar inte tryffel). Jag unnar mig den här typen av lyx någon gång per kvartal eller kanske ännu mer sällan och det beror inte på att jag inte har råd utan mer för att varje gång jag nu unnar mig detta blir det ren och skär njutning från start till sista tuggan. Som extra bonus eftersom jag är vansinnig kunde jag köpa proteindelen av 4-5 middagsportioner för en tia och på så sätt slippa den där gnagande känslan av att pengarna kunde spenderats bättre.

Med detta lilla inlägg försöker jag sprida den lycka jag känner över kvällens eskapader och som extra bonus till er läsare delar jag med mig av en ytterst sällsynt, grafisk inblick i mitt privatliv med ovanstående bild. Kanske är bildens dåliga kvalitet förklaring nog till varför jag så sällan använder mina egna bilder i bloggen.

Försök alltid se det positiva i situationen och ta alltid ut glädje i förskott.



Bildkälla: att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar