lördag 6 augusti 2016

Veckans recept: Marängtårta med lemon curd, grädde och jordgubbar

Idag fyller min hustru år och det skall givetvis firas. Jag är gluten- och laktosintolerant varför jag väljer att göra två tårtor. En vanlig med vetemjöl och vanlig grädde och en marängtårta med laktosfria alternativ.
Tasteline.com

Marängtårta med lemon curd, grädde och jordgubbar

Veckans recept är så okomplicerat att jag tänker ägna mig åt att jämföra pris och tidsåtgång på att göra själv jämfört med att köpa färdiga beståndsdelar för att bygga ihop själv. Smakmässigt är det svårt för färdigköpt att konkurrera men det köpta är gott varför jämförelsen bara kan göras om man gör båda och därför har två mätpunkter.

Själv valde jag att köpa för jag hade för mycket annat att göra inför kalaset för att kunna prioritera att göra själv. Dagens kalas är en överraskning för hustrun som för övrigt tror att vi "bara" skall ha ett par vänner på besök. Det är också anledningen till att detta inlägg släpps långt senare än normalt. När du läser detta är festen redan i full gång.

Men till jämförelsen då. Jag valde att köpa en burk lemon curd, marängbottnar och jag valde att prisjämföra normalkostalternativ snarare än specialkost.




Oavsett hur gärna jag sparar och gnetar kan jag inte anse att 1,32 kr är värt den timmen det tar att göra den här tårtan själv. Jag har gjort den själv några gånger och smakmässigt är det obeskrivlig skillnad till hemgjords fördel och en säsong då citronen inte kostar 7.50 kr/st utan hälften, ja då kanske det hade varit värt bekymret men inte idag.

Ni behöver inte fylla år eller fira någonting speciellt för att vilja lyxa till det lite. Spring iväg nu och gör en sjyst tårta, häll upp lite Kopparbergs (får vi se lite lägre kurser kan en sådan typ av konsumtion tänkas påverka mina framtida kassaflöden) och njut i goda vänners lag.

Trevlig helg!



Bildkälla: tasteline.se och att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar