söndag 7 augusti 2016

Veckobrev 31

Tiden springer på och ytterligare en vecka är till ända. Den här veckan har varit ganska tuff för mig för hustrun har jobbat sena kvällar hela veckan. Jag föreställer mig att den har varit jobbig för henne också men skillnaden är att när hon inte är hemma kan jag inte sova (bara lite närhetsberoende och krävande) vilket gör att jag är lite sliten nu men det går över.

Freeimages.com
Nyheter
Veckan bjöd på rejäl spänning och trevliga rapporter. Två av mina bolag kom med kvartalsrapporter som visade styrka. OHI bekräftade korrektheten i att öka utdelningen med 3.45 % vilket de gjorde för några veckor sedan. STAG kom in aningen under estimaten men det var fortfarande en stark rapport. Skillnaderna på dessa två är att OHI handlas på en nivå där jag är bekväm med att öka även om jag gärna sett en billigare dollar och kanske en kurs som var några dollar lägre men helt okay ändå. STAG har handlats upp nästan 65 % sedan årslägsta och nivåerna är nu i linje med ATH vilket, även om det är 1.5 år sedan sist, är en lite ansträngd värdering. Ganska höga multiplar och en direktavkastning som närmar sig 5 % vilket är rejält under den nivå jag vill få. Båda bolagen ovan växer jämförbart och båda har sina risker varför jag inte riktigt ser varför jag i dagsläget skall köpa STAG till 5.6 % direktavkastning när jag kan få OHI till en direktavkastning på 6,8 % (eller varför inte öka på i ATEA som ger 7.7 % om man nu jagar hög utdelning).

Utöver detta kom bl.a. Novo Nordisk med rapport som var sämre än förväntat. Det innebar att jag slängde mig på köpknappen i samtliga portföljer inklusive AVL-Portföljen. Aktien störtdök och slutade 10 % ned vilket innebar att jag på en dag lyckades dubbla mitt innehav. Tyvärr innebar det fortfarande att jag höjde mitt GAV med några kronor eftersom jag kom in i våras på hyggliga nivåer och ökade av en ren slump under Brexit nästan längst ned i spiken som uppstod på morgonen efter. Jag tror starkt på Novo Nordisk precis som mängder av mina bloggrannar gör varför jag ser det här som ett bra komplement till min extremt långsiktiga portfölj. Dessutom kan det vara bra att väga upp Cloetta och Coca-Cola men lite insulin.

Övrigt
Igår firades det födelsedag och trots den ringa omfattningen blev det en lyckad tillställning med en lämplig grad av överraskning. Jag hade bland annat införskaffat ett nytt kattfodral till hennes telefon eftersom hon slitit ut det gamla och hon älskar sina katter. Vi kan inte ha katt eftersom jag är allergisk vilket gör att vi har bilder och mjukisdjur överallt. Jag skakade givetvis fram lite mer kreativitet men det är hemligt.

Middag och fest i goda vänners lag. Kan det bli bättre?

Vila nu de sista helgtimmarna så tar vi nya tag i morgon och bygger vidare på vår hälsa, vår lycka och vår ekonomiska frihet.



Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar