söndag 14 augusti 2016

Veckobrev 32

En stark börsvecka är lagd till handlingarna där OMXS30 klättrade 2.5 % men även i denna uppgång har jag handlat. Dock har jag handlat utomlands och fortsatt öka på mitt innehav i Novo Nordisk som fortsatt sin kursmässiga promenad söderut.




I fredags kväll satt jag och gick igenom portföljerna och transaktionshistoriken för att få lite balans och då insåg jag att jag vid senaste månadsrapporten missade en transaktion som är av sådan art att den ganska kraftfullt förändrar mina redovisade siffror och jag känner ett behov av att krypa till korset och erkänna mitt misstag.

Månadsavstämning Juli

Jag redovisade att min portfölj stigit med 6 % och att min sparkvot var 78,54 % men dessa siffror tog inte med i beräkningen en ganska rejäl extrainsättning jag gjorde i månaden men som egentligen skulle räknas med i resultatet för augusti eftersom den gjordes så sent. Om jag rättar detta misstag får jag fram att portföljens värdeökning istället landade på mer rimliga 2.98 % för månaden och att min sparkvot var hela 84,47 %. Sparkvoten förändras inte så mycket och det har ju att göra med att månaden innehöll extremt mycket extrainkomster av olika slag varför ytterligare inkomster och ytterligare sparande gör mindre skillnad. Det är större skillnad att spara ytterligare 1000 kr om nettoinkomsten är 20.000 kr än om nettoinkomsten är 200.000 kr. Nu är jag inte i närheten av den senare summan men det illustrerar min poäng.

2,98 % värdeökning innebär att jag inte slog mitt jämförelseindex vilket är lite tråkigt men betydligt mer rimligt eftersom jag har en rejäl portion defensiva investeringar vilka borde röra sig mindre än börsen som helhet. Jag har ändrat siffrorna i månadsavstämningen och i måluppfyllelsen.

Hur kan man missa en sådan sak?

Det är faktiskt ganska lätt. Jag brukar skumma listan över månadens transaktioner hos Avanza och försöker avgränsa sökningen så mycket som möjligt. En vanlig månad har jag 2-4 sidor av insättning/uttagstransaktioner att gå igenom vilket för all del är fullständigt vansinne men det är så det är eftersom jag handlar väldigt ofta men aldrig sätter in pengarna på ISK-kontona eller kapitalförsäkringarna utan låter systemet dra från krediten och jag fyller på kreditkontona. Det gör att det bli många transaktioner.

Det är inte så att jag glömmer att jag har fått extrapengar motsvarande ett normalt månadssparande. Jag visste om pengarna men jag skulle ju inte räkna med dem så därför missade jag att dra av dem från portföljvärdet. Det här är väl egentligen inte någon stor grej men jag tycker ändå det är viktigt att visa att även jag är mänsklig.

Jag pratade med modern häromdagen och av någon anledning nämnde jag mängden transaktioner på min Avanzadepå och konstaterade då att en normalmånad innebar ungefär 300 transaktioner om man räknar allt. Det var en uppskattad överskattning från min sida. En normal månad sker det ungefär 200-250 transaktioner av olika slag. Därtill kommer Nordnet och alla andra sparinstitut men det rör sig inte om mer än ett tiotal transaktioner till. Och jag är inte trader. Jag bara köper ofta. Hur överlever en trader och hur håller de koll på allt som händer?

Summering

Nu har ni fått ytterligare en liten inblick i vansinnet som är min vardag och enda anledningen till att jag har det så är givetvis att jag har ekonomi och sparande som min största hobby. Min svägerska sa nyligen att det förmodligen var tur att jag inte kom i kontakt med sparande och exv Unga Aktiesparare när jag var barn för då är risken stor att jag aldrig hade utvecklat några sociala förmågor utan hela mitt liv hade kretsat kring pengar. Vi konstaterade båda att hon förmodligen hade rätt eftersom jag i dagsläget oftast återkommer till ekonomi på ett sätt som ibland kan fresta på sociala relationer och skulle jag börjat tidigare hade jag förmodligen varit ännu svårare att umgås med.

Det är viktigt att balansera sitt vansinne.

Ha en trevlig kväll!


Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar