söndag 4 september 2016

Månadsavstämning augusti - istället för veckobrev

Ytterligare en trevlig sommarmånad avslutad och denna vädermånad har bjudit på den volatilitet som börsmånaden har saknat.

Det tuffar på riktigt bra och det kanske är någonting som borde göra att man känner lite oro inför framtiden. Inget fundamentalt har förändrats utan bolagsvinsterna är fortfarande begränsat spännande och framtidsutsikterna är blekgrå. Men nog med dysterhet. Alla säger att sommaren är över för att vi är inne i september men shorts och t-shirt är fortfarande vad jag bär för att inte svettas sönder alla dagar regnet inte står som spö i backen.

Hur har det gått i reda siffror för familjen AVL?

Ekonomi

Portföljutveckling

Totalt är mitt hemmasnickrade AVL-index upp 1,05 % (+5,54 %) på månadsbasis och från årsskiftet ligger vi nu på +4,01 % (+2,95 %). Det kan kännas svagt en månad då OMXS30 har klättrat 2,5 % men då skall man veta att det är 10 % ränta i mitt index och jag har dessutom blandat upp det med 50 % världsindex för att bättre spegla min portföljstrategi.

Som jag tjatat om tidigare förväntar jag mig inte att portföljen hänger med i skarpa uppgångar eftersom den har en dämpning mot skarpa nedgångar och den här månaden visar det sig något litet på resultatet. Mina samlade portföljer har utvecklats positivt med 0,84 % (+2,98 %) rensat för insättningar och låneökning. Sedan årsskiftet har portföljen en positiv totalavkastning på 13,92 %* (9,16 %) vilket är fantastiskt.

* Här är det rimligt att berätta att jag har justerat min avkastning YTD för att bättre reflektera portföljutvecklingen efter en diskussion med er läsare på olika forum efter det här inlägget. Jag viktar nu årets insättningar vilket ger en något högre utveckling jämfört med tidigare. 






Sparande

Inkomsterna svajar värre än en krogbesökare runt fem i tre men jag gör det bästa av situationen och den här månaden lyckades jag trots min oerhört magra inkomst ändå spara undan 60,74 % (84,47 %) av nettot men trots denna riktigt hyggliga sparkvot minskade min ackumulerade sparkvot till 64,39 % (64,69 %) på helåret. Inte särdeles illa pinkat ändå och det jag inte fick förra månaden kom den här månaden och utgifterna ökar inte nämnvärt så det skall nog ordna sig.

Utdelning

Augusti är en mellanmånad med en del preffar och ett gäng amerikanare som ger mig pengar. Utdelningarna för augusti täckte 14,38 % (20,38 %) av månadens omkostnader. På årsbasis har jag nu fått in tillräckligt för att täcka 12,65 % (11,45%) av ett års konsumtion. Jag närmar mig målet med 15 % och jag håller tummarna för att det skall gå att nå detta mål.

AVL-Portföljen

Nu har AVL-Portföljen handlat upp de kvarvarande likviderna och kvar är bara månadens insättning och lite skrammel kvar. Vi har fått in de flesta element jag vill ha. Vi har konsumtion, sällanköp, investmentbolag (vilket ger svensk industri), fastigheter, bank och medicin. Vi har relativt hygglig förväntad tillväxt men i huvudsak är det stabila utdelare med säkra kassaflöden. Det enda jag tycker att vi saknar nu är fixed income men just nu tycker jag inte att det segmentet känns särdeles attraktivt så vi väntar och ser.

Portföljen startade i maj och har på fem insättningar ackumulerat 3500 kr i insatt kapital. Tanken är 500 kr i månaden men första insättningen var på 1200 kr och vi hade en semesterinsättning på 800 kr vilka har petat upp insättningarna något. Utöver detta har vi fått 95 kr i avkastning vilket innebär 2,7 %. Det är en gnutta sämre än OMXS30 under perioden som ligger dryga 5 % upp men med tanke på att vi ansamlar så får vi räkna med lite lägre avkastning i början och det viktiga är att vi sparar. 3600 kronor på ett knappt halvår är inte fy skam. Jag åkte till Turkiet en vecka "all inclusive" för den summan för ett par år sedan. Inte världens bästa resa men ändå.

Livskvalitet

Vi har fiskat kräftor med familjen, plockat svamp och hustrun har sprungit midnattsloppet. Jag arrangerade en överraskningseffekt för hustrun när hon blev lite äldre och för att hon inte skulle känna av tidens gång hade vi barnkalas med fiskdamm. Till huvudrätt serverades hamburgare och till efterrätt blev det tårta.

Hälsa

Det är sommar och jag har gått i dekadensens ledband. Träning har inte funnits på kartan men på tisdag smäller det och friskissäsongen drar igång på allvar och då skall det bli andra bullar. Jag har dock dragit igång en stegräknartävling på jobbet vilket gjort att motivationen är lite högre och jag lyckades komma upp i 354,774 steg vilket är ett snitt på 11,444 steg om dagen och en klart godkänd ansats med tanke på att målet är 10,000 steg om dagen. Sedan årsskiftet har jag promenerat ungefär 2.72 miljoner steg vilket innebär närmare 205 mil. Det betyder att jag nu har gått från Göteborg till Bukarest. Jag hoppas, som ni vet, komma till Istanbul innan året är slut och det ser ut att gå vägen.

Trots denna magnifika promenad visar vågen på en ökning från 96,8 kg till 97 kg och det enda jag har att skylla på är att jag köpt mängder av Cloetta men tyvärr har det inte varit aktier utan produkter.

Summering

Livet är underbart och jag gör vad jag kan för att ta tillvara på varenda ögonblick. Jag hoppas att ni också gör det.

Frid och frihet i september



Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar