måndag 5 september 2016

Så tungt skall det inte vara

Igår var jag nere på friskis och övade säsongens nya pass i några timmar och eftersom jag ändå var taggad körde jag 5*1 minut i plankan. Idag har jag så ont att det är svårt att röra sig utan att grimasera. Det skall inte vara så.


bild: sfanytime.com


Nog för att jag är van vid träningsvärk och jag brukar njuta av att gnälla lite över smärtan men den här gången kan jag bara tänka på ett uttryck som användes väldigt frekvent när jag gjorde lumpen -"Smärta är vekhet som lämnar kroppen".

Jag har alltid försökt upptäcka oönskade egenskaper hos mig själv och förändra dem och nu är inte fysiken vanligtvis en egenskap per se men jag tenderar att försöka spåra saker jag anser vara brister hos mig själv rent allmänt och förändra detta (med varierande grad av framgång). Jag brukar inte bry mig så mycket om att jag blivit lite fluffig runt midjan eller att jag behöver en storlek större på skjortan än jag är van vid men det får inte gå för långt. Vad jag däremot inte var beredd på var att jag blivit svag i förhållande till mig själv och det känner jag mig inte bekväm med.

Det spelar kanske inte så stor roll men jag vill kunna göra det jag behöver göra och jag vill hålla mig i en fysisk kondition där hälsa och välmående är i par. Det är ju en av stöttepelarna till bloggen och en målsättning för hela min vardag så medan andra ekonomibloggar kör snålmånad i september tänker jag köra "magmånad". Det finns förmodligen någon fin och enkel formel för vilket midjemått man skall ha lite som BMI och jag är ganska säker på att det inte är ålder gånger tre.

Jag mäter idag in på 107 cm vilket är en komfortabel fluffighet men det syns knappt under en lös skjorta. Jag började igår och kommer träna så mycket mage jag klarar av innan smärtan blir outhärdlig och så får vi se vad som hänt när månaden är över.

Någon som är sugen på att hänga på?



Bildkälla: sfanytime.com

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag behöver också köra igång. Jag mätte upp 94 cm lite slarvigt med tumstock till detta inlägget. :-) Jag vägrar anpassa skjortorna efter magen. Måste därför komma igång för att kunna använda de befintliga höstskjortorna nu snart. Inte för att vara en viktigpetter, men glöm inte kosten och cardio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan

      Jag är ju spinningledare men jag har haft ovanligt mycket semester i sommar men konditionsträningen går igång den här veckan på allvar och kosten skall jag ordna, det är en bra poäng.

      Jag har återfallit till ett aningen för vidlyftigt intag av godsaker vilket måste upphöra.

      Lycka till - 4 cm på en månad? :-)

      Radera
  2. Då har du ju konditionsträning så det räcker. Ja, det är väldigt lätt att hamna i "unna sig träsket". -4 ska man väl klara av. :-)

    SvaraRadera