torsdag 22 december 2016

Köper ingenting för lönen

Nicklas och Philip på Pratapengar har klarat av årets sista uppesittarkväll vilket är ett tillfälle att reflektera över vårt sparande. Personligen har jag, som ni säkert vet, plöjt in en hel del pengar i en lägenhet vilket gör att jag fortfarande har en riktigt låg buffertnivå, en gnutta för hög belåning och en viss obalans i portföljen varför mitt månadssparande ännu en månad kommer fylla på bufferten.

Bild: Freeimages.com

Förra månaden gick en hygglig summa till bufferten men jag köpte en del på Black Friday men huvudsakligen för summan jag fick loss av att sälja HCP och QCP och senare i månaden köpte jag lite extra Investor A och Nobina men även de köpen gick nästan jämnt upp med försäljningen av Telia så det mesta av sparandet ligger fortfarande kvar på kreditkontot vilket känns skönt.

De senaste veckorna har många av bolagen jag skulle vilja köpa klättrat riktigt fort. Investor säljs nu ungefär 10 % dyrare än för ett par veckor sedan, Nobina klättrade snabbt 8-10 % men kursen gick tillbaka pårapporten i veckan och senaste försäljningsrapporten slog hårt på H&M´s börskurs och när amerikanska centralbanken bestämde sig för att höja räntan sjönk kurserna i fastighetsbolagen som ett brev på posten så nog finns det alltid tillfällen att handla på men jag skall försöka låta bli även under december. Tyvärr har jag redan shoppat på mig lite Nobina och Cloetta men jag skall försöka idka återhållsamhet.

Nu väljer jag ju givetvis att placera min buffert i alternativ med viss risk vilket gör att jag samtidigt förväntar mig en gnutta ränta på bufferten så bytet mellan aktiemarknaden och buffert är inte likställt med avkastning eller inte avkastning utan jag förväntar mig bara att avkastningen blir aningen lägre men jämn och fin.

Köper du någonting roligt för decemberlönen?



Bildkälla: freeimages.com


5 kommentarer:

  1. Själv ska jag handla någon gång mellan juldagen och sjunde januari och resonerade lite kring detta här.

    God jul!

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det... Men du handlar å andra sidan aningen mer sällan än jag gör :-)

      God Jul

      Radera
  2. Har faktiskt inte heller köpt någonting denna veckan. Lite underligt när jag för ovanlighets skull kan följa börsen i realtid under semestern. Har helt enkelt inte funnits tillräckligt bra köplägen jämfört med hur stora andelar jag redan har till nuvarande prisnivåer.

    Min enda affär är lite swingtrading i Minesto som har sänkt mitt GAV och renderat några kronor i vinst.

    Blir kanske till att öka i Sydsvenska Hem inför ex-datum om jag lyckas få igenom en order på skaplig nivå. Kan dock hända att jag bara parkerar pengar på räntekontot då det blir en dubbelbeskattningseffekt av att ha dem insatta sista veckan i december.

    SvaraRadera
  3. Blir det något över efter Julen... Så köper jag en sen julklapp till mig själv...något hos Avanza! :-)

    SvaraRadera
  4. God jul önskar Aktiepappa med denna julhälsning!

    https://videoburst.com/v/9CVG6PB

    SvaraRadera