torsdag 12 januari 2017

Sällskap

Hustrun tycker ibland att jag ser ensam ut när jag sitter framför datorn med mina Excelark, mina aktieanalyser och mina blogginlägg så nu tyckte hon att jag behövde sällskap varför hon under gårdagen knöt fast sitt bokmärke på stolen framför mig.


Foto: Att Välja Lycka

Oavsett var i livet jag befinner mig uppskattar jag att bli förd tillbaka till nuet där jag vet vad jag har och där jag ges en möjlighet att uppleva de vardagliga glädjeämnena. Jag hade aldrig brytt mig om att kämpa som jag gör med aktier och sparande om inte slutmålet vore att få uppleva mer vardag med de jag älskar.

Givetvis kan ett fritt liv verka tråkigt om man inte kan fara och flänga jorden runt, äta på lyxrestaurang varje dag och bada i champagne men i ärlighetens namn skulle jag sannolikt tröttna på den typen av liv ganska fort. Jag är inte skapt för flärd och mina intressen är ganska enkla även om jag har vett på att uppskatta en del extravaganta nöjen och gärna skulle ägna mer av både tid och resurser åt kulinariska äventyr. I detta fall är det inte pengarna som begränsar utan tiden och anledningen till att jag strävar efter ekonomisk frihet är möjligheten att hantera min tid lite annorlunda jämfört med idag.

Till den dagen kommer griper jag efter vardagens lyckliga halmstrån och njuter av att vara en central del i en liten men kärleksfull familj omgärdad av ett socialt skyddsnät av vänskap som gör varje dag till ett äventyr.



Bildkälla: att välja lycka

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg, glömmer man bort vad som är viktigt i livet och förlorar sig i ekonomi/börs så har man egentligen ingenting.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Ja pengar är bara vägen. Det är målet och anledningen som är det viktiga.

      Radera
  2. Fint skrivet och fin gest av din sambo:) Det gäller helt klart att finna lyckan i de vardagliga tingen och inte hela tiden sträva efter något som finns bortom horisonten. Livet är nu och det är bäst att njuta och uppskatta det medans man kan:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan lyckas fånigt men det piggar upp och gör mig glad. Och precis som du säger, det gäller att leva i nuet och det behöver inte kosta massor att göra det :-)

      Radera