tisdag 31 januari 2017

Snabb kommentar: H&M

Idag kom H&M med sin bokslutskommuniké där man rapporterar att omsättningen på helår ökar med 6 %, bruttomarginalen sjunker fortsatt och landar på 55,2 % (57%) och att resultatet per aktie landar på 11,26 kr (12,63kr).



Man väljer också att behålla utdelningen på samma nivå som föregående år dvs 9,75 kr/aktie vilket väl var förväntat.

Det jag tar med mig när jag ögnar igenom rapporten i väntrummet hos tandläkaren är att det är en hygglig rapport och när nu de enorma onlinesatsningarnas kostnader minskar lite skulle resultatförbättringen kunna skjuta i höjden. Jag är också positiv till att det äntligen kom ett nytt tillväxtmål som istället för 10-15% butiker om året skall den totala försäljningen i lokala valutor öka med 10-15 %. Det kan nog bli riktigt bra, speciellt om man kan få upp marginalerna en aning eller som minst behålla dem där de är.

Man snackar också om en rad nya marknader man vill in på och expansionen fortsätter.

Det har snackats mycket om H&M på bloggar och i media på sista tiden, både i negativa och positiva ordalag och det är tydligt att osäkerheten är hög. För min del är osäkerheten ganska liten när det kommer till min inställning till aktien och bolaget. Jag sitter relativt tungt i bolaget och jag trivs mycket bra med det. Bolaget ger över 4 % direktavkastning och med framtiden framför sig och den värsta kostnadspuckeln framför sig tror jag att det blir riktigt bra på sikt och jag skulle gärna köpa ännu fler aktier om jag hade haft pengar till det.

Hur hanterar du H&M?



Bildkälla: HM.com

13 kommentarer:

  1. Jag vill nog se att siffrorna talar i rätt riktning också, och inte bara ledningens prat. Annars har de helt enkelt en för hög värdering. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som gör marknaden så flytande. Alla har vi olika tankar och behov vilket gör våra investeringsbeslut annorlunda.

      Radera
  2. Håller med dig. Inköp HM!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  3. Härligt att vara ägare H&M en dag som denna :) Nu är det bara att se fram emot en härlig utdelning :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år får vi två härliga utdelningar så om allt går som det skall har jag fler aktier när andra utdelningen kommer :-)

      Radera
    2. Det var en positiv överraskning :) Jag vill gärna ha lite mer utdelning även på hösten :-) Vem vet kanske vi får se kvartalutdelare i Sverige så småningom :) Mvh Slimis

      Radera
  4. H&M är helt ointressant iom alldeles för hög värdering.
    Det är en folkaktie och ett väldigt stort bolag, så premiumvärderingen kan nog hålla i.
    I praktiken är H&M på denna värdering ung. som en mkt dyr pref aktie.
    Även om h&M växer så går det inte tillräckligt fort för att motivera priset.
    Ett P/S-tal på ca.2.2 och relativt hög värdering/låg lönsamhet gör caset helt ointressant för mig.

    Jag rek. köp i Wihlborgs fastigheter.
    De är fundamentalt undervärderade och gör mkt bra affärer samt växer väldigt fort.

    Jämförelse Wihlborgs - H&M
    kurs: 165-245
    vinst/aktie och år: ca.35kr - ca 11kr

    Framtidsutsiker.
    H&M: Stabila, hög värdering gör dock potentielaen väldigt begränsad.
    Wihlborgs: Mkt låg värdering i kombination med att de köper fastigheter i Köpenhamn långt under marknadspris talar för en mkt ljus framtid.


    http://www.hd.se/2015-12-21/wihlborg-koper-danskt
















    Denna typ av fastigheter köper Wihlborgs i Köpenhamn för 9000kr/kvm.
    Som jämförelse köper Hufvudstaden fastigheter i Göteborg för 51 250kr/kvm. (stora Nygatan 17)
    Diös köper likn. typ av fastighet i Norrland; -Härnösand,Sundsvall, Luleå och Umeå för 21 600kr/kvm.
    Slutsats.Wihlborgs gör mkt bra affärer.




















    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Jag har valt mina fastighetsbolag och än så länge är jag nöjd med mina innehav.

      Jag är också nöjd med H&M i portföljen och jag får nog säga att jag tycker att din jämförelse haltar lite eftersom det är fantastiskt svårt att jämföra tillgångsbolag och rörelsedrivande bolag rakt av men om caset är ointressant för dig så önskar jag dig lycka till i dina övriga investeringar.

      Själv ser jag ljust på H&Ms framtid och behåller min position.

      Radera
  5. Positivt i det stora hela och tacksamt med en till uppdelad utdelning, höstkanten blev genast mer intressant nu med både H&M och Castellum. Förhoppningsvis hakar fler på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser onekligen ut att vara en trend med uppdelad utdelning och det kan säkert bli fler.

      Radera
  6. Kul att det äntligen kom något positivt från HM, mitt största innehav delat med castellum. Jag har tvekat ett tag och tvekat fortfarande lite på HM. En uppgång på 5% efter en sån här rapport av det jag snappat upp hittils tyder ju lite på "lättnad"?

    Jag måste även hålla med lite om att det är dags för HM att visa siffror och inte fina ord feån ledningen framöver, mycket av HMs tillväxt bygger på försäljning och inte att göra vinst vilket jag ser som en riskt om det fortsätter för länge. Nu verkar de dock ha ändrat fokus lite, upp till bevis bara :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  7. Skrev också ett inlägg om det. Min syn är egentligen densamma som före rapporten. Tycker det är hallelujastämning nu efter rapporten i stark kontrast till domedagsstämningen före. Förväntningar ska fortfarande infrias och jag tror att vi kommer få se nya besvikelser på vägen. Däremot är det tydligt att företaget agerar och slår av på expansionstakten något för att istället fokusera på att få kontroll på utgifterna. Det är i grunden positivt.

    SvaraRadera