söndag 8 januari 2017

Veckobrev 1

Årets första vecka var en kort sådan för alla oss som får lov att vara lediga när almanackans vanligtvis vita dagar målas röda. För börsen var veckan ännu kortare eftersom aktierna valde att ta halvdag på torsdagen för att orka med att festa hela helgen. Pengar är lata djur verkar det som för själv fick jag allt arbeta full dag i torsdags innan jag fick gå hem.

Bild: freeimages.com

Börsen gick upp en tredjedels procentenhet under den första veckan och herr AVL´s portfölj utklassade börsen med en stark uppgång på dubbelt börsens prestation men det kan eventuellt vara en gnutta tidigt att slå sig för bröstet ännu. Vi ger 2017 några dagar till.

I veckan tyngdes H&M av rekommendationssänkningar och allmänt bittra säljare vilket tryckte ned aktien till som lägst 243,50 och där hade jag en liggande långorder vilken skopade upp en hel bunt aktier på ett bräde. Det ger mig 4 % direktavkastning på aktierna och det är jag helt klart nöjd med.

Tidigare i veckan slängde jag in en liten slant i Hemfosa också för att stå redo när kvartalsutdelningen landar på kontot. Marknaden valde att skicka ned aktien ett gäng procent så även om den har en bit kvar till de nivåer den handlades för en månad sedan är den ändå ganska attraktivt prissatt just nu.

Den här veckan passar jag också på att fylla år så nu är det dags att ändra sidan "Om mig" här på bloggen. Nu är jag 36 år och således ett år närmare pension. Måndag den 16:de är tillträdesdagen på nya lägenheten så det blir också spännande. Saker börjar dra ihop sig.

Massa kul på väg.



Bildkälla: freeimages.com



2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! Fyllde också år i veckan, men ett mer jämt år, nämligen 50...
    Köpte också på mig fler Hemsida i veckan, det ökar ju utdelningen lite i lila fall.

    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma. 50 år är trevligt och jämnt.

      Oavsett om det var H&M eller Hemfosa som din telefon bytte ut mot hemsida så tror jag nog att det köpet kan bli bra på lite längre sikt.

      Lycka till

      Radera