tisdag 28 februari 2017

Aktieportföljen jämfört med Investeringsreglementet

Det här inlägget kanske inte kommer vara det mest välskrivna och flytande men då skall man veta att syftet med inlägget egentligen bara är att visa upp aktieportföljen i sin nakna siffrighet och jämföra dess status med de uppdaterade investeringsregler jag publicerade på bloggen i december.

Reglerna

Alla vet att regler är till för att brytas men jag kommer i alla fall att försöka hålla mig inom rimlighetens gränser och ni får gärna säga till om ni hittar någonting i nedanstående där i tycker att jag gjort felaktiga antaganden.

Portföljen som helhet skall vara uppdelad enligt följande:

Bolagen skall vara indelade i branscher enligt nedan:
Utöver detta finns det ett gäng andra kriterier som den intresserade kan förkovra sig i genom att läsa det ursprungliga inlägget.


Portföljen

Totalt ser portföljen ut enligt nedanstående bild om man borträknar tillgången lägenhet vilket är rimligt eftersom jag ännu inte riktigt kommit underfund med om, och i så fall hur, den skall redovisas.


Räntedelen är aningen låg kanske och det beror ju på att mer eller mindre hela min buffert gick åt för insatsen på lägenheten så den delen är under uppbyggnad igen.

Om vi fokuserar på det roliga då och funderar på hur aktiedelen av portföljen ser ut redovisas den nedan.


Nu snackar vi siffror. Och för att följa upp detta slänger vi in en sammanfattning också för att se hur branscherna är fördelade.


Fint va?

Analys

Vad man kan utläsa är att jag har 36 olika bolag vilket skulle innebära att vid en likaviktning skulle varje innehav väga 2,78 %. Man kan se att jag valt att fokusera mer krut på några bolag med H&M, Hemfosa, Swedbank, OHI och Atlas Copco i toppen.

Det är hyggligt diversifierat i toppen men som ni ser är fastigheter i topp precis som de är i branschfördelningen också. Jag har tonvikten på Fastigheter följt av konsumentsektorn, industri och finans.

Jag är ganska nöjd och det är inget som på riktigt står ut tycker jag. Det finns ett par småslattar i portföljen men under 1 % i vikt där jag borde bestämma mig men jag gillar alla bolag och kan bara inte bestämma mig hur jag skall göra med dessa. Tiden får utvisa tror jag.

Det jag kan känna är att det kunde vara av intresse att toppa av med lite mer teknik i portföljen men eftersom jag har så dålig koll på teknik i allmänhet så är jag lite försiktig.

Summering

Det här var mest en sammanställning för att se hur landet låg och jag tycker att det ser ut som om jag är på rätt väg. Jag kan med fördel fylla på mitt innehav i JNJ och det skulle inte skada med en näve Indutrade och Atea till så det kanske är dit pengarna skall fokuseras nästa gång det landar slantar på kontot.



Bildkälla: att välja lycka




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar