fredag 17 februari 2017

Några snabba glädjeämnen - Hemfosa, Coca-cola & Cloetta

Jag måste ha missat att trycka på publiceraknappen för gårdagens inlägg så ni får hålla er till tåls med det till nästa vecka men för att ni inte skall svälta ut fullständigt tänkte jag skriva några snabba notiser med den fria arm jag har när dottern vaggas med den andra.




Hemfosa

Hemfosa rapporterade idag och i mina ögon var det en stark rapport med ett resultat på 23,25 kr/aktie och ett substansvärde som höjts med 6,2 % sedan senaste kvartalsrapporten. Substansvärdet är nu 93,87 kr med en aktiekurs på 85,6 kr får man 9 % rabatt på substansen och man får ett fritt kassaflöde på 7,76 kr per aktie vilket vida täcker den föreslagna utdelningen på 4,40 kr. Utdelningen är "bara" 4,8 % högre än förra året men direktavkastningen är nära 5,2 % och jag gissar att den försiktiga höjningen betyder att man vill använda pengarna till att sänka skulder eller förvärva mer och båda lösningarna ser jag som positiva. Oavsett väg man väljer kommer det så småningom landa mer pengar i min ficka.

Coca-Cola

Jag såg en notis om att Coca-cola höjer utdelningen för 55:e året i rad från 0,35 till 0,37 cent per kvartal vilket innebär en ökning om 5,7 %. Det tackar vi för. Detta är tyvärr en gnutta högre än tillväxten i vinst per aktie men företaget har en så lång historia av dugliga ledningar som fattar sunda affärsbeslut att det ändå känns tryggt.

Cloetta

Cloetta berättade idag att man förvärvar Candyking. Det gillades av börsen och jag som hade köpordrar inne på 29 kr fick se kurserna sticka. Jag slog till på 18 st till priset 30,20 kr i AvL-Portföljen men eftersom jag nyligen köpte Cloetta i huvudportföljen väntar jag lite och ser vart det här tar vägen. Oavsett om jag får köpa fler eller inte så är jag sjukt nöjd med min investering. Cloetta växer och de laddade ju också till med en utdelningshöjning på 50 % alldeles nyligen så det här kan bli bra.

Idag är en bra dag och med lite tur blir det lite bäbisgos och efter det en hygglig whisky. Ha en underbar helg allihopa.


Bildkälla: freeimages.com


4 kommentarer:

  1. Starkt från både Cloetta och Hemfosa. Tillsammans uppgår de till 7,1% av min portfölj men jag blev mycket mer än 7,1% glad av nyheterna, ser fram emot att följa Cloetta och att vara med på tåget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nä jag blev klart mycket gladare än 9 % glad för de här nyheterna :-)

      Radera
  2. Gladdes också åt Hemfosa och Coca Cola idag och förstås med alla Cloettaaktieägare!

    Känns som att Coca Cola har utmaningar som liknar H&M - tillväxten avstannar gradvis även om företaget går bra och varumärket är starkt. Tror ändå att de klarar att fortsätta dela ut sina utdelningshöjningar genom klok ledning. Kommer nog tänka två gånger innan jag ökar igen men som en defensiv konsumentaktie i botten av portföljen är de ändå ganska ok.

    Tycker det var helrätt av Hemfosa att endast höja till 1,10 kronor, vilket var vad jag på förhand gissade. Det ger utrymme att använda vinst till investeringar och amorteringar som i sin tur gör företaget mindre känsligt för högre räntor. Ett mycket klokt beslut som kommer gynna långsiktiga aktieägare mer än vad en högre utdelning i år hade gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i allt förutom coca-colas tillväxt. När det kommer dit måste man hålla koll på tillväxt i lokal valuta kontra USD för det finns tillväxt men ett globalt bolag blir beroende av växelkursen och det stör helhetsbilden en del.

      När det kommer till Hemfosa är det guld och gröna skogar just nu... Det spelar ju egentligen inte någon roll hur vi får pengarna. Utdelning eller en starkare balansräkning. Vi som ägare kommer ju vinna på det i det långa loppet.

      Radera