söndag 12 mars 2017

En blandad vecka med Köprekar och Fastighetsköp

Det har varit en spännande vecka både privat och på börsen. Jag har försökt komma in i det här att arbeta kortare dagar för att ha mer tid för familjen och det tog inte lång tid att vänja sig. Det innebär att veckor som den här när arbetet kräver lite mer flexibilitet från min sida är det mycket lättare att bita ihop och ge lite mer men samtidigt känns det tröttande även fast jag inte kommit upp i min vanliga arbetsbelastning.



Spännande vad fort man vänjer sig.

Börsen svänger som vanligt men jag tycker det går lite lugnare nu. Dock finns det saker i portföljen som bjuder på spänning varav ett s¨dant event var i onsdags när Affärsvärlden rekade Kopparbergs. Det skickade upp aktien 12 % första dagen vilket var en spännande överraskning. Nu handlar det om relativt små summor för min del men eftersom jag började köpa på 275 kr i höstas och har jobbat mig nedåt så har det ändå hunnit bli en slant som gått in i bolaget så det är väl trevligt om andra tycker om bolaget dom också och jag är precis som de flesta lite obekväm med att ha stora röda siffror blinkandes mot mig men helt ärligt hade jag gärna sett att de lät bli för det hade inneburit att jag han få in mer pengar i aktien vilket skulle gett mig ännu mer på lång sikt.




Nå ja. Inte gråta för spilld mjölk. Jag är sjukt nöjd.

Jag har också köpt på mig lite mer fastighetsaktier trots att portföljen tangerar maxgränsen för fastigheter men Castellum för 117 kr är helt hyggligt och med en hägrande utdelning precis runt hörnet fick det bli en handfull aktier till.

Nu ser jag fram mot löningen så att det kan ramla in lite friska kontanter i portföljen för det börjar eka rejält tomt. Början av mars är dessutom en riktigt utdelningstunn period så det är bara damm kvar i plånboken nu.

Lycka till nästa vecka


Bildkälla: freeimages.com





6 kommentarer:

  1. Har precis samma dilemma med fastigheter. Redan uppnått årsmålet för Hemfosa och nära gränsen för Castellum också. Just nu är bägge såpass attraktivt värderade ur utdelningsperspektiv att det bär emot att inte fortsätta öka långsiktigt. Funderar på att skala upp portföljandelen något då långsiktiga målet egentligen bara är 2,5 procent. 5 procent vore trots allt försvarbart nu när jag viktat ned enfastighetsaktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju farligt att frångå sin strategi men en klok man sa någon gång att det är viktigt att följa sina regler, aldrig avvika från sitt regelverk och veta när det är dags att bryta mot sina regler :-)

      Lycka till - Berätta gärna hur du valde att göra

      Radera
  2. Jag tror att Castellum på 117 kr kommer kännas extremt bra om du ger det lite tid. Själv avstår jag från fastigheter då jag sitter tungt exponerad på den fronten i direktägande men om jag skulle köpt ett fastighetsbolag är Castellum det första jag skulle tittat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Castellum och Hemfosa och tror att det kan bli bra på lång sikt. Hade jag haft möjlighet hade jag nog kört direktägt jag också men jag får vänta tills det finns lite mer kapital.

      Radera
  3. Själv har jag shoppat fastighetsaktier som aldrig förr just idag :) Man får väll ångra sig sen när räntorna stiger :-)

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får väl se men så länge det är bra ledningar som vet vad de gör borde ju fastigheter vara en bra investering på lång sikt.

      Många av fastighetsbolagen har avtalsstrukturer som kan hantera stigande räntor också så det skall nog bli bra.

      Radera