lördag 11 mars 2017

Tävlar mot Ikeas köttbullar

De senaste månaderna har jag haft anledning att besöka Ikea några gånger för att hämta hem några småprylar som vi saknade i den nya lägenheten. Det behövdes lite förvaring, lite ljus och lite textilier men inga dyra saker.

En av de saker som fascinerar mig med upplevelsen är hur billigt det är på Ikea jämfört med många andra ställen. Det är inte allt som är billigt och man måste ibland jämföra kvalitet och pris i kombination men ofta är det billigt. Det har hänt att jag ätit i restaurangen och det är sällan en gastronomisk höjdpunkt men det är också billigt och många gånger är kvaliteten jämförbar på Ikea jämfört med liknande kostalternativ på liknande etablissemang.

Jag har jobbat på tillräckligt många lunchhak för att ha koll på prissättningen samt vad som går in i att skapa en tallrik och att göra en caesarsallad för 49 kr eller en panerad spätta för 59 kr är inte enkelt. Det kräver att man inte betalar särdeles mycket för insatsvarorna, att man har portionskontroll och kostnadskontroll i hela kedjan och att man inte betalar för mycket för sin personal eller sina lokaler. Jag skulle säga att det är Ikeas storlek som möjliggör detta.

Men det jag tycker är mest spännande är Ikeas köttbullar. En tallrik med 12 köttbullar, potatis, ärtor, sås och lingonsylt kostar 39 kr. På sibylla kostar en liknande portion 79 kr. Det är skillnad det.

Hemmagjorda köttbullar

Fördelen med att laga köttbullar hemma är att man kan peta i lite vad man vill. För den som vill hittar man ett grundrecept här och ett grundrecept på gräddsås har du här.

Personligen brukar jag krydda med mer chili och kanske lite ingefära eller varför inte rejält med malen peppar och vitlök. Jag brukar också utesluta löken mest för att jag aldrig kommer ihåg att göra i ordning den i förväg. Jag tycker nämligen att man måste steka löken lite för att den skall bli mjuk, innan man har i den i smeten och det kommer jag aldrig ihåg att göra.


En portion köttbullar för 8 kr. Sen skall man lägga till sallad och bröd, dryck och kanske kaffe. Utöver det skall man beräkna allt runt omkring men som ni ser funkar det att göra en portion köttbullar billigare än summan Ikea tar för portionen.

Spelar det någon roll då?

Det beror väl på hur ofta man käkar på Ikea men skillnaden per portion är 30,66 kr och det är fortfarande en av de billigaste tallrikarna käk man kan hitta om man vill gå ut och käka så för den som jobbar nära en Ikea kanske det är aktuellt att åka dit och äta lunch varje dag. Gör man det de 20 arbetsdagarna i månaden lägger man drygt 610 kr mer än den som tar med sig hemifrån.


Ser ni att det spelar roll?

Vart tionde år har man råd med en ny Citroen C3 och ha växel över till drivmedel som tar dig 1000 mil och enda skillnaden i ditt liv är att du äter godare mat till lunch. Bra va?


Bildkälla: Att välja lycka och z2036.blogspot.se


4 kommentarer:

  1. Såvitt jag förstått går Ikea inte med vinst på sina restauranger. Gungor och karuseller.

    SvaraRadera
  2. Ett annat problem som kommer att uppstå är att IKEAs mat är så klart billigast möjliga skit, dvs en ren bukfylla utan näring, vilket gör att du förmodligen både kommer att bli både fet och sjuk om du springer där och äter varje dag.
    Inte alla kronor är värda att spara.

    SvaraRadera
  3. Ikea har inte restaurangen för att tjäna pengar, vem som nu tror det. Det är ett smart sätt för att locka folk med gnälliga och hungriga småbarn. En smart affärsidé alltså.

    SvaraRadera
  4. Som Anonym 12:20 skriver beror det på att IKEA behöver servera billig mat för att barnfamiljer ska orka spendera mycket tid i affären och därmed köpa mer än de behöver.

    Kamprad har ju flera bevingade citat om detta: "korven ska kosta fem kronor", "det kan vara kockens förtjänst att vi säljer en soffa" osv.

    Kul jämförelse hur som helst!

    SvaraRadera