tisdag 25 april 2017

Jag väljer försäkringar

För lite drygt ett år sedan; närmare bestämt i februari förra året, började processen med att ta ut en visdomstand ur herr AvL. Jag skrev ett par inlägg om det där jag bland annat reflekterade över västra Götalands frisktandvård. I veckan var det dags igen att besöka tandläkaren eftersom jag lyckats bita sönder en gammal lagning.



Frisktandvård är en försäkring och tandvårdsförsäkringar finns i en uppsjö olika varianter. Det verkar generellt som om ekonomibloggare har någonting emot försäkringar som koncept men samtidigt verkar de flesta eniga om att det är en trevlig investering. Det handlar ju givetvis om att så länge man har lite framförhållning kan man bli sitt eget försäkringsbolag när det kommer till de lite mindre försäkringsobjekten och så kan man försäkra de större.

Jag tror att alla är överens om att man kan ha nytta av en hemförsäkring men man kanske klarar sig utan en försäkring på mobilen om man bara ser till att ha tillräckligt med utrymme i sin budget för att klara av att hantera om telefonen går sönder.

Tandvård

Jag väljer att försäkra en del saker. Hemmet försäkrar jag mest för att skulle det hända någonting rejält är det ganska skönt att få lite hjälp. Jag äger inte särdeles mycket dyra grejer men om allt brinner upp kostar det ändå en del att bo på hotell, fixa sanering och sedan återställa hemmet.

Utöver det har jag två lyxförsäkringar.

Jag försäkrar min bil. Inte för att jag inte klarar den ekonomiska smällen om bilen skulle gå sönder utan för att jag vill ha den mentala tryggheten att skulle det hända någonting är hjälpen bara ett telefonsamtal bort och oavsett vad som händer behöver jag inte bry mig om de ekonomiska konsekvenserna. Jag är helt enkelt för ekonomisk (eller så kan vi kalla det snål, ekonomiskt medveten eller liknande) för att vara bekväm med att lägga ut massor av pengar om vi krockar eller någon bränner upp bilen. Jag bor ju ändå i Göteborg så bilbränder är ju inte helt främmande och det hade retat mig enormt att behöva betala för att någon skitunge bestämt sig för att ge sig ut på rövarstreck.

Jag har dessutom en tandvårdsförsäkring.

Även detta är en lyxförsäkring jag unnar mig och som ur ett ekonomiskt perspektiv är fullständigt onödig. Nu råkar det vara så att jag de senaste nio åren har haft den här typen av försäkring och de tjänster jag fått vida överstigit min kostnad för sagda tjänster. Det kommer sig av en blandning av dåliga gener, ett historiskt dåligt leverne med taskiga matvanor och rökning vilket förstört mina tänder samt otur. Jag har förutom mina dåliga tänder också lyckats tugga sönder en del av dem eller på annat vis skadat mig som gjort det nödvändigt att utforska tandvården i mitt närområde och en sak slår mig varje gång och det är att det är fantastiskt skönt att slippa plocka upp plånboken när jag varit i behov av hjälp.

Jag vet också att innan jag tecknade försäkringen lät jag ofta bli att gå till tandläkaren för att jag var orolig för att det skulle bli dyrt (det är en mental defekt hos sådana som jag). Idag spelar det mig ju ingen roll så jag går lydigt när de kallar och jag utsätter mig för allt de rekommenderar. Det gör att jag inte haft ett enda hål på 7-8 år. Det jag gjort är lagningar som berott på sönderbitna lagningar jag hade tidigare eller andra liknande ingrepp.

Summering

För mig handlar försäkringar lika ofta om själslig frid som ekonomi. Om jag skippade tandvårdsförsäkringen skulle jag spara någon-några tusenlappar i försäkringskostnad varje år men jag skulle gå och reta mig i flera månader på kostnaden för en sprucken lagning orsakad av ett extra hårt för i frukostmackan. Jag påverkas inte alls av att det dras en hundring från mitt konto varje månad men känslan av att en cykelolycka inte också påverkar min tandvårdskostnad, den känslan är oslagbar.

Jag är helt klart positiv till försäkringar men jag är också väldigt väl medveten om vilka motiv jag har bakom att teckna försäkringen. Jag har aldrig försäkrat min telefon eller min TV för gör jag sönder dem får jag vara utan tills jag skaffat mig en ny. Om jag dör kommer min hustru inte få åtnjuta ersättningen från min privata livförsäkring men det kommer inte gå någon nöd på henne ändå.

Däremot kommer ett försäkringsbolag få hjälpa till ekonomiskt om någon bestämmer sig för att kasta in en granat genom vindrutan på min bil när den står parkerad i något halvskumt område, vad jag nu skall där och göra.

Välj dina försäkringar med omsorg och de du väljer kan du väl se till att betala så lite som möjligt för?


Bildkälla: Freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar