måndag 3 april 2017

Månadsavstämning Mars

Ytterligare en månad kan läggas till handlingarna. Joy fyllde 7 veckor i fredags och jag har jobbat 80% i en månad nu och älskar det. Det är helt fantastiskt att komma hem tidigt på eftermiddagen och ha en rejäl portion dag kvar att spendera hemma.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi
Det har varit en riktigt tung månad utgiftsmässigt med dubbla hyror, dubbla bolåneräntor, samlade flyttkostnader och lite heminredning. Detta kommer en månad då försäkringskassan inte hunnit betala ut de 10 dagarna jag var hemma runt Joys födelse men jobbet har hunnit dra av de lediga dagarna från lönen så den här månaden har portföljens tillgångar växt som en följd av oförsiktighet från Herr AvLs sida när det kommer till belåningen. Det är fortfarande under kontroll då portföljbelåningen uppgår till straxt över 10 % men tillsammans med en mycket lägre buffert än jag är van vid börjar det bli dags att göra någonting år situationen.

Portföljutveckling

Totalt är AVL-index upp ytterligare 1,29 % under mars. Börsen tuggar på och inte ens amerikansk osäkerhet verkar få saker i gungning men nu börjar det skava lite i min övertygelse om fortsatt uppgång. Börsen är riktigt högt värderad nu men jag fortsätter traggla vidare och håller tummarna. Värt att nämna är att månadens uppgång i huvudsak beror på en stark utveckling i världsindex.

Mina samlade portföljer ångade på men i aningen lugnare takt än mitt index. Mina samlade portföljer gick upp lite mer försiktiga 0,88 % (2,97 %). AvL-index är upp 5,67 % (4,33 %) YTD och mina portföljer är upp 5,48 % (4,56 %). Det är spännande att se att jag klarar av att hålla jämn takt en månad då många av portföljens bolag utvecklas riktigt svagt. Se bara på H&M. Jag har aningen undervikt i utländska innehav vilket också kan bidra till att jag just denna månad halkar efter lite.

Svensk bostadsmarknad fortsätter uppåt men även om lägenheten ökat i teoretiskt värde betyder ju inte det så mycket och på börsen svarar inte fastighetsbolagen med en riktigt lika stark uppgång.

Sparande

Den här månaden har varit fantastiskt svag på sparfronten. Som jag skrev ovan var det mycket som korrelerade för att göra sparmånaden svag och även om jag skulle vilja sia om en bättre framtid tror jag att året jag har framför mig kommer kunna bjuda på fler svaga månader men jag gör vad jag kan.

Med detta sagt skäms jag nästan att avslöja att jag lyckades spara 33,30 % av månadernas inkomster. Månadens inkomster var förövrigt inte så väldans mycket lägre än vanligt men utgifterna var väldigt mycket högre och hustruns inkomster var betydligt lägre än vanligt vilket gör att en mycket större portion utav mina insamlade penningar går till det gemensamma.

Utdelning

Mars är starten på utdelningssäsongen men det har inte riktigt tagit fart ännu. Att Castellum dessutom delar upp sin utdelning gör att resultatet blev ännu sämre men fortfarande bra. Utdelningarna täckte 11,84 % (18,19 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Detta innebär att 4,62 % (3,63 %) av årskostnaderna är täckta och vi är på ganska god väg mot målet på 21 % på ett år.

Nu när jag har lite riktig data att utgå från kan jag glädjande notera att trots uppdelningar och annat är mottagen utdelning hela 97% högre än förra året. Det går bra nu.

AVL-Portföljen

Under mars månad köptes 9 aktier i Nobina in till det lilla sparprojektet AvL-Portföljen. Vi fick dessutom 24,71 kr i utdelning från Nordea och 7,50 kr i utdelning från Castellum.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 7288 kr vilket innebär att vi fått 288 kr eller 4,1 % i avkastning på 11 månader.

Livskvalitet

Jag var på whiskymässa förra helgen och jag har spenderat väldigt mycket mer tid med vänner och framförallt familjen under den gångna månaden och det är rejält lyxigt i min värld. Jag njuter till fullo och kan verkligen inte vänta tills jag har ro nog att foga fritt över mitt liv.

Hälsa

Jag är fortfarande en lagom tjock man i mina bästa år och ingenting verkar kunna rubba på detta faktum men lika glad är jag för det men gladast är nog hullet... Livet är gott och jag njuter lite extra. Jag får väl så småningom se till att ta hand om min växande lekamen men just nu känns det inte viktigt att fokusera på just detta.

Summering

Kraschen är säkert nära eller så dröjer den. Oavsett vilket kommer jag fortsätta arbeta för att ackumulera fler aktier vilka förhoppningsvis kommer generera mer och ökande utdelningar över tid. Livet går sin gilla gång och jag försöker ta tillvara på varje ögonblick. Jag har väldigt enkla intressen men en god middag tillsammans med människor jag älskar är en lyx jag försöker unna mig så ofta jag kan och denna typen av lyx kanske inte kostar så mycket men den värmer själen länge.


Bildkälla: pixabay.com och nordnet.se

2 kommentarer:

  1. En sparkvot på runt 30% är väl inget att hänga läpp för, du ligger nog på övre snittet om man tittar på hur det ser ut i riket.

    Kämpa på, det kostar att ha barn, främst inkomsttappet, men det ger oerhört mycket ändå. Hur kul är det att vara ekonomiskt oberoende/fri och inte ha någon att dela med det? Inte så roligt om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Snålgrisen

      Man måste ju relatera till sig själv. Jag såg någonstans en graf som sa att snitt över riket ligger runt 10 % så 30% är givetvis ganska högt men det är lågt för att vara jag.

      Att ha barn kostar än så länge ingenting. Joy är än så länge kassaflödespositiv. Hon drar in mer i bidrag än hon kostar om man bortser från föräldrarnas inkomstbortfall :-)

      Radera