måndag 1 maj 2017

Månadsavstämning April

Tiden springer förbi i ett töcken av färg och form. Våren är här på riktigt även om det snöade långt in i april. Utdelningarna sprutar in på kontot och börsen visar inga tecken på att lugna ned sig. Mitt i allt detta fortsätter livet som vanligt.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi
Det tuggar på. Hustrun får in en fjärdedel av vad hon normalt tar in och herr AvL gör vad han kan för att plocka in kulorna men nu när jag gått ned till 80 % är det inte mer än naturligt att lönen också blir lite mindre. Trots detta klarar vi oss ganska väl och nu när räkningarna är tillbaka till det normala igen kan vi konstatera att det inte blivit så vansinnigt mycket dyrare att leva. Ännu!

Portföljutveckling

Totalt är AVL-index upp monstruösa 2,49 % (1,29 %) under april. Det är lite vansinne och det mesta börjar se dyrt ut förutom kanske fastigheter men skulle räntan sticka då är fastigheter också dyra så vad skall man göra. Månadsspara vetja och låta bli att försöka tajma marknaden.

För herr AvL går det riktigt bra. Mina samlade portföljer spöade index i skarp uppgång vilket inte är det vanligaste. Portföljen gick upp 2,96 % (0,88 %). AvL-index är upp 8,32 % (5,67 %) YTD och mina portföljer är upp 8,61 % (5,48 %).

Det är riktigt roligt att min portfölj kommit ikapp. Nu har det börjat ramla in lite utdelningar och då vore det väl attans om portföljavkastningen inte fick sig en liten skjuts i ett börsklimat som detta.


Sparande

Jag klagade förra månaden på mina dryga 33 % i sparkvot och det är kanske fånigt men 30 % sparkvot för mig är dåligt även om det kan vara ouppnåeligt för andra. Den här månaden har varit bättre och jag gissar på att vi börjar närma oss gränsen för vad jag kommer klara av som max i år. Den här månaden lyckades jag spara 61,96 % av en inkomst som var 19 % lägre än en genomsnittlig månad och det känns som en ganska rejäl triumf. När jag går på pappaledighet i höst kommer inkomsterna sjunka till nästan ingenting så jag får vara glad för sparmusklerna så länge jag har dem.

På årsbasis är min sparkvot på 46,78 % vilket är resultatet av ett januari då jag sparade mindre än jag gjort på många år men trots detta ligger jag på nästan 50 % vilket inte är fy skam.

Utdelning

Nu har det börjat regna. April är en bra månad men det är i maj den riktiga störtfloden kommer. Utdelningarna täckte 20,66 % (11,84 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Detta innebär att 6,34 % (4,62 %) av årskostnaderna är täckta och vi är på ganska god väg mot målet på 21 % på ett år men om man skall tro mitt excelark kommer det ändå bli riktigt tufft att nå dit.

Det är ganska intressant att följa upp utdelningarna och jag konstaterar en gnutta besviket att månadens utdelningar är 18 % lägre än de var förra året men det beror bland annat på uppdelade utdelningar från många bolag och några förskjutningar i tid så jag kommer hämta hem det så småningom.

AVL-Portföljen

Under April månad köptes 4 aktier i Castellum för 122,50 kr/st, totalt 490 kr. Vi fick dessutom 24,75 kr i utdelning från Cloetta.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 8148 kr vilket innebär att vi fått 648 kr eller 8,64 % i avkastning på 12 månader. Det betyder helt enkelt att portföljen börjar få en hygglig avkastning men ser man till OMXS30 avkastningen under samma period är den 17 % så än är det långt kvar. Men vi kommer dit. Nu börjar portföljen bli hyggligt diversifierad i alla fall.

Livskvalitet

Det har varit påsk vilket gav två korta veckor på raken och jag utnyttjade tiden till att komma ifatt lite och dessutom hanns det med att besöka vänner och familj. Det fanns dessutom lite egentid med en god bok och en cigarr i det fina vårvädret och även om den här månaden inte bjöd på några fantastiska utsvävningar är det trots allt viktigast att njuta av sin vardag.

Hälsa

Inget nytt under solen. Än så länge är dragkampen mellan mig och vågen oavgjord men jag promenerar i alla fall mina 10.000 steg per dag och jag står upp ganska mycket på jobbet men jag har haft en tand som bråkat med mig och trots flera besök hos tandläkaren är det inte helt utagerat ännu och tandvärk gör livet ganska besvärligt. Jag blir väldigt trött av att ha ont och sover dessutom ganska dåligt så det skall bli skönt när detta är över och sommaren är här. Långa bäbispromenader ser jag fram mot.

Summering

Jag fortsätter dundra in mängder av pengar i portföljen och inkassera mina utdelningar. Jag räknade nyligen ut att jag kunde sluta arbeta i mars och ändå klara mig hela året på det jag hade fått in och det jag förväntade mig att få in under resten av året men jag fortsätter arbeta för att så fort som möjligt nå ökad ekonomisk flexibilitet. Dessutom tror jag inte att min arbetsgivare hade uppskattat om jag bara jobbade tre månader per år och vi kan ju inte förutsätta att verkligheten är statisk så nästa år kanske förutsättningarna är helt annorlunda och då vore det trist att inte ansträngt sig lite nu, när man hade chansen.


Bildkälla: Pixabay.com och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar