tisdag 20 juni 2017

Små justeringar i portföljen ger 5,6% extra direktavkastning

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är bara början på sommaren men det fanns några saker jag väntat på att göra ett tag. Jag har suttit med en handfull aktier i Kinder Morgan sedan december 2015 och det är inget fel på det bolaget men jag känner att två saker arbetar mot mitt ägande i det bolaget. Det ena motståndet är att det är ett energibolag som arbetar med fossila bränslen och halva familjen AvL (eller kanske två tredjedelar numer) är motståndare till denna typ av ägande.


Det andra motståndet, vilket är viktigare för mig, är att jag sällan känner att jag hinner följa bolaget och dess nyheter och aktien pendlar rejält varför det inte känns som en aktie jag kan äga länge och sova gott. Det verkar också vara ett bolag och en aktie man lämpligtvis skall ha lite koll på och därför var det nu dags att sälja av aktierna och gå vidare.

Totalt gav äventyret i KMI 8,4 % vilket inte är särdeles imponerande för 1,5 års investering men jag är ändå nöjd. Givetvis borde jag sålt för några månader sedan när aktien var några dollar dyrare men anledningen till att det blev nu var också för att jag tycker att det finns någonting att byta till.

Det kanske är vansinne att öka min exponering ytterligare mot fastighetsbranschen men när den rejält varma fastighetsmarknaden i Sverige klättrar varje dag har den amerikanska marknaden haft det lite tufft på sista tiden och dessutom har dollarn kommit ned lite så nu handlas Omega Healthcare Investors (OHI) i en nivå där jag är riktigt bekväm i att öka.

Nyligen ökade bolaget sin utdelning för nittonde kvartalet i rad och nu får man 63 cent per aktie och kvartal vilket ger 8 % direktavkastning om man lyckas klippa aktien för 31,5 dollar/st. Jag lyckades komma över aktien för 30,50 dollar styck för några dagar sedan och själva dollarn fick jag till ett pris om 8,65 kr vilket var ett halvår sedan den kostade senast så jag är ganska nöjd.

Det är inga stora summor som bytt plats men dessa kronor genererar numer drygt 5,6 %-enheter mer i direktavkastning vilket är mer än vad de flesta aktier genererar i sin helhet och om bara ett par månader räknar jag med att OHI höjer utdelningen för tjugonde kvartalet i rad och då kommer jag jubla hela vägen till banken.



Bildkälla: omegahealthcare..com


3 kommentarer:

  1. Grattis till en fin investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Jag hoppas det blir bra även på lång sikt.

      Radera
  2. Jag äger också just det pappret, ohi. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera