onsdag 30 augusti 2017

Är OHIs 8,5 % utdelning hållbar?

Jag läser ganska många artiklar om mina innehav och gällande Omega Healthcare Investors (OHI) skrivs det någonting bra nästan varje dag. På senaste tiden har det bubblat ganska bra gällande hållbarheten i utdelningen.



Jag tror det handlar om det faktum att aktiekursen backat ungefär 15 % i år och att den amerikanska räntan har höjts lite samtidigt som det har varit rejält turbulent kring det amerikanska sjukvårdssystemet eftersom Trump vill förändra Obamacare. Alla dessa saker påverkar OHI eftersom bolaget äger fastigheter med sjukvårdsinriktad verksamhet. Om bolagets kunder skadas ekonomiskt kommer OHI förr eller senare att påverkas och om räntan går upp kommer OHI att känna av det så småningom också även om den nuvarande lånestocken är låst på ganska många år.

Jag kommer inte ge mig in i någon lång diskussion om utdelningens hållbarhet men en av de främsta anledningarna som jag kan se till att man är orolig för hållbarheten är att bolagets uttalade utdelningspolicy säger att utdelningsandelen skall hållas under 80 % av justerat kassaflöde (AFFO). I dagsläget ligger AFFO på 3,42 dollar per aktie och det oroar investerare att man i år förväntas producera ett resultat i spannet 3,42-3,44 $/aktie. Det innebär oförändrat resultat eller i bästa fall en ökning på 0,6 % och skulle det vara den långsiktiga förväntansbilden förstår jag oron men så sent som förra året växte AFFO med 9 % och genomsnittet för de senaste fem åren är 5,72 % vilket givetvis inte är extremt bra men låt oss då kika lite på det här rent matematiskt.

Det folk är oroliga för är att bolaget skall bli tvungna att sänka takten med vilken utdelningarna ökar och då skall man veta att OHI har höjt utdelningen de senaste 20 kvartalen i rad med minst 1 cent och det är just den där centen man är orolig för och i sammanhanget tenderar man att missa vad den centen innebär i procent.

Ovan ser ni en hemmasnickrad tabell som förklarar läget. I dagsläget har bolaget en utdelningsandel på 74,85 %. I tabellen har jag räknat in att utdelningen ökar med 1 cent per kvartal och att företagets kassaflöde skall öka med 1,5 % per år.

Redan vid 1,5 % per år av förbättrade resultat kommer utdelningsandelen vara försvarbar i oändligheten.

Det torde vara självklart för alla med ens de mest rudimentära matematiska kunskaper att utdelningen inte kan öka några längre perioder med en högre procentsats än den med vilken kassan stärks men om utdelningen ökar med en fix summa kommer den procentuella storleken på höjningen att sjunka med tiden. Detta gör att givet nuvarande nivå på utdelningshöjningar och förutsättningar för tillväxt är det min direkta övertygelse att utdelningen är hållbar.

Jag är också ganska säker på att bolaget har förutsättningar att växa långsiktigt med betydligt mer än 1,5 %. När jag själv räknar på det tycker jag att det ser ut som om det finns långsiktiga förutsättningar för en tillväxt på mellan 3-5 % och det skulle i förlängningen innebära att utdelningen kan höjas med liknande procentsats över de kommande decennierna. Detta är givetvis beroende på att inget riktigt dåligt händer och det är givetvis det marknaden är oroliga för när aktierna handlas till en direktavkastning på över 8 % men för den som har lite is i magen kan nu vara en hygglig entrénivå för även om man kanske inte skall förvänta sig några kursrusningar i närtid kan man med hjälp av återinvesterade utdelningar nå en totalavkastning på 15% om året även vid stillastående kurs.

15 % avkastning om året fördubblar kapitalet på fem år. En sådan utveckling är jag klart nöjd med.


Bildkälla: omegahealthcare.com och att välja lycka

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Du tar upp bra saker som man kanske inte tönker på, direktavkastningen är så hög att det backar upp et hela även om de inte fortsätter häja som du säger. Jag har själv ca: 3% OHI i portföljen.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen

      En stor del av varför aktien står still är ju också rimligtvis att utdelningen sker kvartalsvis och i teorin skall aktiekursen gå ned med lika mycket som utdelningen. Antar vi en 10-12 % totalavkastning skulle aktiekursen bara stiga med 2-4 % på ett helt år och det är ju relativt normala gungningar för en dag eller kanske en vecka.

      Jag är helt klart nöjd med aktien

      Radera