lördag 7 oktober 2017

Rotmos som är så gott

Om det undgått dig att det är skördetid för rotfrukter nu så är du antingen inte en frekvent besökare av matbutiken eller så lagar du inte så mycket mat med rotfrukter men för oss andra så börjar det märkas eftersom lök, rödbetor, morot och kålrot säljs för någon eller några kronor kilot.

Den här perioden är jag som mest aktiv i matvarubutikerna för nu kan man göra riktiga klipp. Det är slaktsäsong så köttfärs och olika köttbitar tenderar att vara riktigt billiga och rotfrukterna är också väldigt överkomliga i pris och då tycker jag att det är ganska kul att handla faktiskt (tro det eller ej).


Det blir väldigt mycket rotfrukter i ugn, pytter, kokta rödbetor eller varför inte ett gammalt hederligt rotmos? Rotmoset kan med fördel göras på bara kålrot och morot men det blir onekligen lite mer aptitligt om man petar i ett par potatisar också så jag brukar lyxa till det med "dyr" potatis när jag gör rotmos.

Rotmos med stekt kassler

Man skulle med fördel kunna servera rotmos med gamla klassiker som fläsklägg, fläskkorv eller en härlig rimmad oxbringa men alla dessa proteinalternativ tenderar att vara ganska dyra om man jämför. Jag köpte kassler för 39 kr/kg och då var det till och med svensk sådan för er som undrar.

Vill man ha recept till rotmoset kan man använda det här men jag brukar ta lika delar morot och kålrot för jag gillar mitt mos lite sötar för då slår senapen eller pepparroten jag ofta serverar till igenom lite mer. Jag tenderar heller inte att koka rotfrukterna i buljong utan kryddar med salt och vitpeppar och petar i lite mjölk och smör/margarin istället.

Till detta steker jag ett par skivor kassler och en rejäl klick senap. Vill jag ha lite grönt brukar jag tina en näve frysta ärtor vilket inte alls är dumt till.

Ekonomi

Den här veckan gick det att laga rotmos med stekt kassler för straxt över 6 kr/portion.


En av de saker jag gillar att göra nu är att jämföra med någonting annat, ganska rimligt och visa på hur mycket man kan spara. Idag tänkte jag berätta vad exakt samma rätt hade kostat i söndags till skillnad från vad den kostade i måndags.


Att handla rabatter och skapa mat baserat på säsong är inte bara billigare utan också klimatsmart och gott. Man får de bästa och fräschaste råvarorna och det brukar vara billigare än det som inte är i säsong. Den här gången kostade det mig knappt hälften så mycket per portion att laga mat när råvarorna var billiga och jag sparar 7,10 kr/portion. Redan den "dyra" portionen är bra mycket billigare än att köpa lunch på stan och man kan spara ofantliga summor bara genom att laga egen mat men om man sedan väljer billiga råvaror kan man spara ännu mer.

Vi är två vuxna vilket innebär att om vi klarar av att spara 14,20 kr/dag skulle vi, lagom till vår pension vilken inträffar om ca 30 år, kunna ha en pensionsportfölj värd en dryg miljon vilken skulle dryga ut vår pension med närmare 5000 kr i månaden.

Bild: z2036.blogspot.se
Det är inte fy skam, bara för att köpa bättre mat när den är bättre prissatt. Skulle man råka vara i början av karriären och ha 47 år kvar till pensionen skulle portföljen, givet samma förutsättningar i övrigt, vara värd straxt över 6 miljoner kronor så det är bara att börja kika på prislapparna direkt.

Lycka till


Bildkälla: ljuvligmat.blogg.se, att välja lycka och z2036.blogspot.se

4 kommentarer:

  1. Hahaha, när jag läst rotmos i rubruken läste jag "Rottneros". Ibland blir det för mycket investerartänkt i det här huvudet! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jag var uppe och kikade på Rottneros park i somras och blev allmänt lite sugen på bolaget men konstaterade att det för tillfället får räcka med bolag i portföljen :-)

      Radera
  2. Det har jag nog inte ätit sedan grundskolan. Bra tips! Ska kolla om kålrötterna är billigare än potatisen nästa gång jag handlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är sällan man lagar de gamla klassikerna. Jag gjorde det mycket när jag jobbade som kock men privat blir det sällan.

      Radera