lördag 18 november 2017

Bokrecension: Den enkla vägen att lyckas med aktier - Marcus Hernhag

Inlägget innehåller reklam från InvestoRunner

Det är länge sedan nu som jag kände att jag hade tid att läsa böcker. Jag älskar att läsa men när dagarna fylls av jobb, bäbis och annan vardag är det svårt att hinna med och sedan jag startade den här bloggen har jag lagt väldigt mycket mer tid på att läsa på om bolag, följa ekonominyheter och andra bloggare samt att skriva, än jag gjorde innan. Det innebär givetvis att andra saker får mindre plats i livet och just läsning har varit en sådan sak.

Nu de senaste veckorna har jag dock upptäckt att det går att vara så trött att jag inte klarar av att skriva vettiga blogginlägg, jag orkar inte ta till mig annat än simpel ekonomimedia eller twitterskvaller och jag kan också vara så trött att jag inte orkar göra vettiga prylar i hemmet. När då dottern sover finns det tre saker att göra. Jag kan antingen sitta och apatiskt titta ut i intet och dagdrömma. Jag kan glo på dumburken (men eftersom jag inte har några tv-kanaler blir detta alternativ nästan som alternativ ett fast med mer fokus) eller så kan jag läsa någonting som inte kräver särdeles mycket av mig.



Den enkla vägen att lyckas med aktier

Det kanske är orättvist av mig att säga att Marcus Hernhags bok Den enkla vägen att lyckas med aktier är så lättläst att jag kan läsa den när jag inte klarar av att fylla en maskin med tvätt eller sätta ned middagsdisken i diskmaskinen men efter fem års ekonomiska studier på högskolenivå och 25 års aktivt intresse av sparande, är en nybörjarbok om aktiemarknaden precis så lättläst.

Jag gillar språket och boken är en grund för den som börjar sin resa in i sparandets underbara värld. Jag tycker herr Hernhag är inkonsekvent ibland exempelvis när han räknar på att 1,5 % i förvaltningsavgift per år i en fond blir 15 % på 10 år för att någon sida senare välja att predika förträffligheten i ränta-på-ränta effekten.

Ett annat exempel är att han i slutet av boken är noga med att poängtera att man inte skall hålla på och trimma aktieinnehav och storägare som Bill Gates äger långsiktigt utan att röra sina innehav. Några sidor senare konstaterar författaren att det kanske är bäst att ta hem vinster om ett innehav har ökat mycket i värde.

Men med detta sagt tycker jag ändå att det är en bra bok som ger en grundläggande inblick i sparandet i aktier. Boken är straxt över hundra sidor tips och anekdoter som på ett lätt sätt förmedlar kunskap från en mängd olika källor.

Det här är en bok för den absoluta nybörjaren eller för den som vill förkovra sig i kända investerares mest kända citat. Om man är nybörjare så finns InvestoRunners aktier för nybörjare guide. Har du grundläggande koll på aktiemarknaden och kanske följer en ekonomiblogg eller två kan du sannolikt läsa den här boken som kuriosa snarare än för dess kunskapsinnehåll.

//Fru AvL bestämde sig för att läsa de första kapitlen av den här boken men hon blev så arg att hon var tvungen att lägga ned boken för dels tyckte hon inte att den var så grundläggande som jag tyckte den var. Det hon störde sig på var nog mest att det inte var särdeles pedagogiskt skrivet. Herr Hernhag hoppar ganska direkt in i investerandets ädla konst utan att bygga upp en pedagogisk grund och alla begrepp används utan förklaring redan från start (även om det finns en ordlista i slutet kan det skrämma en del att bara få allt slängt i ansiktet). Vi kunde också snabbt konstatera att boken var lite rörig och utan en klar, röd tråd vilket stör min hustru betydligt mer än mig.

Jag behöver således kanske rätta mig lite och konstatera att det kanske inte är en bok för den absoluta nybörjaren. Nu råkar fru AvL ha en ganska mycket större kunskapsbas än nybörjaren men eftersom hon inte var särdeles förtjust i den pedagogiska uppbyggnaden av boken lutar jag mig mot det i just detta hänseendet.

Jag har precis avslutat nästa bok i serien och det jag kan konstatera är att författaren utvecklats en hel del i sitt skrivande mellan bok ett och bok två även om han förutsätter en hel del även i tvåan//


Bildkälla: hernhag.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar