lördag 2 december 2017

Månadsavstämning november

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Dagarna fortsätter att rulla på i en vansinnigt snabb takt. Tänk att det redan är december. Joy skall snart uppleva sin första julafton och jag skall få genomlida ytterligare ett gäng storhelger.

I november har jag roat mig med att planlägga familjens ekonomi för det kommande året och kommit fram till att fru AvL har så mycket sparad semester och komp att vi skulle kunna vara lediga i 10 månader tillsammans och ändå få ekonomin att gå ihop. Vi kommer inte vara lediga i 10 månader tillsammans men vi kommer nog försöka se till att ta ett par, tre stycken i alla fall nu när det går.

Detta är också ett tydligt bevis på att hon tenderar att arbeta lite för mycket och en av motivationsfaktorerna bakom mitt engagemang i familjens sparande. I hustruns grundförutsättningar som läkare ingår det att hon skall arbeta heltid och utöver det skall hon arbeta ett par jourpass i månaden samt att det under den vanliga heltiden sällan finns tid för den relativt omfattande administration hon är ansvarig för varför vardagarna tenderar att bli ganska långa om hon skall kunna sköta sitt jobb.

Min åsikt är att det här är ohållbart men för henne är läkaryrket väldigt mycket ett kall men vi har båda konstaterat att det är viktigt att justera arbetsbelastningen något och arbetet mot detta har inletts men det är ganska långt kvar. Tills dess att vi löst detta kan vi i teorin åtnjuta tre månader lång gemensam semester varje år givet att jag har ett jobb där jag kan vara tjänstledig utan ersättning ett par månader.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Förra månaden klagade jag på långa ledtider hos försäkringskassan vilket huvudsakligen berodde på min arbetsgivare. Några veckor senare fick jag min ersättning. Jag vet inte riktigt vad som hade hänt men den ersättning jag fick baserades på samma lön som jag haft innan senaste löneförhöjningen så min gissning är att de inte fick svar från min arbetsgivare utan bara valde att acceptera mitt löneanspråk vilket de hade bekräftat bara några månader innan. Livet är spännande nästan jämnt.

Tänk om jag varit beroende av att få ersättning med sådan regelbundenhet som en lön i vanliga fall innebär. Hade jag levt från lön till lön hade det varit förödande att vänta i två månader på halva lönen. Nu var det mest irriterande att vänta vilket givetvis är en befrielse i sig.

Portföljutveckling

Det där tomterallyt vi hoppades på verkar ha uteblivit. Svenska börsen har tappat ett gäng procent den här månaden och det börjar kännas som om vi börjar närma oss köpläge i vissa aktier därute. Swedbank för över 7 % direktavkastning är ju inte helt fel och till och med Investor och Industrivärlden har kommit ned igen till nivåer då man kan överväga att köpa lite igen.

Totalt är AVL-index ned -0,4 % (2,11 %) under november så det svänger helt klart lite mer än det gjort det senaste året och ser man till de senaste dagarna har det varit riktig fart. YTD är AvL-index upp 14,29 % (14,73 %) och nu väntar bara december som skall stänga böckerna.

Portföljen laggade i september-oktober när index åkte raket så på helåret har jag lite kvar men under november är jag ned försiktiga -0,28 % (0,51 %) och YTD är portföljen upp 12,90 % (13,22 %). Detta samtidigt som portföljernas volatilitet är nere på 6,53 % (6,46 %) vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 9,2 % (9,5%).

Sparande

Jag återkommer till detta att jag saknar inkomst varför det är fullständigt orimligt att redovisa en sparkvot. Den här månaden har min inkomst kunnat räknas i hundralappar om man inte tar hänsyn till portföljen och då är det ganska magstarkt att hävda att jag sparat 80 % av min inkomst när det i praktiken bara innebär att jag levt på min hustru och att mitt sparande bara är för att upprätthålla viss kontinuitet i portföljerna.

Utdelning

I november förser OHI mig med utdelning och dessutom landade utdelning från H&M och Atlas Copco på kontot vilket ändå innebär att summan blivit hygglig trots att SAS preffen såldes tidigare i år. Utdelningarna täckte 22,06 % (16,84 %) av en genomsnittsmånads kostnader vilket är en mysig nivå att ligga på. Det är min del av hyran även om jag inte lyckas täcka riktigt hela räntan men det är bra nära så jag hade nästan kunnat behålla tak över huvudet givet denna inkomstnivå.

Nu är det bara en utdelningsmånad kvar så målsättningen om 21 % kostnadstäckning från mottagna utdelningar har jag sedan länge övergivit men det finns ingen anledning att hänga läpp för det. Dessutom säger prognosen att eftersom jag har ökat på med bolag som delar ut i november och december så kan det bli så att jag kommer ganska nära ändå vilket hade varit ganska spännande. Hade jag haft en vettig lön de sista månaderna på året är det till och med ganska troligt att jag hade kommit i mål.

På årsbasis har portföljen trots allt täckt 17,73 % (15,89 %) av årskostnaderna och nu börjar det dra ifrån jämfört med föregående år och då skall man ju ta med sig att jag räknade om min kostnadsbas och indexerade upp den med 10 % inför detta år så faktiska kronor och ören är betydligt fler i år. Totalt drygt 19,71 % fler närmare bestämt vilket gör att jag ju kommer närmare målet för varje dag som går.

Det är skitkul att se utdelningarna öka år till år och jämfört med föregående års november mottog jag 7,11 % (-9,40 %) mer utdelningar vilket är skoj.

AVL-Portföljen

I det lilla sparprojektet AVL-Portföljen köptes det under november in 2 st Nordea in för 101 kr/st och en Investor A för 400 kr vilket totalt summerades till 602 kr. Kontot ser ut som nedan.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 11824 kr (insatta medel 11.000 kr) vilket innebär att vi fått 824 kr (930 kr) kr eller 7,50 % (8,85 %) i avkastning på 20 månader. Det svänger fort men vi är extremt långsiktiga så det är bara att fortsätta tugga på.

Livskvalitet

Den här månaden har ändå varit ganska trevlig. Förra månaden gick ut på att överleva men jag har kommit närmare och närmare stadiet där jag vet vad jag pysslar med i projektet barnuppfostran och dessutom kommer jag längre i mitt eget läkande från de stressymptom jag sjukskrevs för tidigare i höst. Den här månaden har vi haft möjlighet att vara lediga lite tillsammans så familjen har kunnat ha lite kvalitetstid tillsammans och vi har hunnit göra massor av prylar vi skjutit på framtiden för att vi just då inte orkade. Allt detta gör att livet känns ganska bra just nu.

Hälsa

Återigen en deprimerande månad där jag till och med ätit massa godis men jag har också haft skitlite tid att slösurfa portföljen vilket gör att jag ofrivilligt uppfyllt kravet/straffet för att äta godis. Det bästa som kan sägas är väl att jag inte går upp i vikt men jag behöver verkligen träna lite mer för att kroppen inte skall falla ihop helt och hållet. Har du några kreativa idéer på hälsorelaterade mål inför nästa år vilket jag kan anamma är det bara att hojta till.

Summering

En månad kvar av 2017 och jag hoppas det blir den bästa månaden någonsin. Om inte annat är jag övertygad om att det kommer bli en mysig månad med tända ljus, glögg och pepparkakor, ostsmörgåsar och varm choklad, konstiga jullåtar och mycket kärlek.

Må väl allihopa


Bildkälla: pixabay.com och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar