måndag 29 januari 2018

Måndagskollen v5 - Det regnar utdelningshöjningar

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Måndagskollen ja. Det är alltid enklare att spana bakåt än framåt så jag börjar så. Förra veckan sjönk Nordea drastiskt på sin rapport, Castellum levererade som vanligt ett bra resultat och Investor höjde utdelningen enligt förväntan. En vecka som alla andra helt enkelt.

Bäst av allt var nog faktiskt ändå att Nordea höjde utdelningen med 4,6 %, Investor höjde utdelningen med 9 % och Castellum höjde utdelningen med 6 %. Utöver det hade vi i slutet av veckan även Atlas som höjde utdelningen med 2,9 % men de meddelade också att de drämmer till med en extrautdelning på 8 kr vilket motsvarar en extra 2,5 % direktavkastning vilket inte är fy skam. Sist men inte minst har vi Cloetta som lämnade utdelningen oförändrad men drämde till med en extrautdelning lika hög som den ordinarie utdelningen. Det går bra nu.



Det enda som hände förra veckan i portföljen var att jag råkade köpa lite Nordea på 97 kr och en slatt BTS för en hundring men det var verkligen inga stora summor.

Familjen har räknat ihop ekonomin lite och konstaterat att vi nog skall överleva vintern. Hustrun har sparat alldeles för många semesterdagar varför en del av dessa kommer tvångsutbetalas i februari vilket sammanfaller med en hygglig lön och att jag börjar få föräldrapeng. Vi skall öka på vår buffert något eftersom den magrat av en del under hösten men utöver det hoppas jag på en hälsosam injektion till portföljerna de kommande månaderna. Eller som minst att vi minskar ned belåningen lite då den nu börjar närma sig 15-16 % och väl över de 10 % jag har som gräns.

Rapportsäsongen är i full gång och det kan tänkas svänga betänkligt i några veckor framöver men vad gör väl det i det långa loppet? Denna vecka kommer bland andra H&M med sin årsrapport och då får vi förhoppningsvis svar på en del av våra frågor om bolaget.

Ha en trevlig måndag allihopa


Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Ja det har varit en skön start på året med många utdelningshöjningar! :) Även om jag inte äger HM så ska det bli riktigt intressant att se rapporten, jag tror många laddar för den.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Roligt!
    Även jag har fått ta del av detta, dock äger jag ej Cloetta eller Nordea, (eller jo Nordea via Sampo). Jag har även fått en höjning i Kone, Telia och Öresund. Jag hoppas på en fortsatt god utdelningvår.

    Mvh,

    SvaraRadera