onsdag 28 februari 2018

11 % i courtage

Jag har stått på köpsidan i det där lilla fastighetsbolaget jag äger lite aktier i, Slottsviken, i ett drygt år. Det handlas extremt låga volymer i det bolaget så kursen pendlar lätt 20-30 % på en vecka om nu måndagen öppnar med att någon säljer 500 aktier för 0,55 kr/st och på torsdagen säljs 150 aktier för 0,67 kr/st.

Personligen har jag svårt att förstå vem det är som säljer de aktierna för en femtiolapp eller ett par hundringar för det är ett bolag på aktietorget så courtaget blir aldrig riktigt lågt. På Avanza är lägsta courtage 19 kr givet att man inte handlar för mycket pengar och 19 kronor blir en ganska stor andel om du säljer aktier för en hundring. Det går väl an att betala högt courtage om du tror att bolaget skall rusa men ett fastighetsbolag? Och om du nu är övertygad om att aktien skall rusa eller falla, borde inte handelsvolymen vara högre än ett par hundra då? För vad spelar det egentligen för roll om en aktie tappar 50 % om du har investerat 128 kr?



Jag har som sagt stått på köpsidan i ett år men jag fiskar på botten. Jag har stått så lågt jag kan med teorin att jag egentligen inte vill köpa mer i det här bolaget men skulle det vara någon som i desperation vill ut kan jag väl stå där och erbjuda ett riktigt skamligt lågt pris. Sedan en tid tillbaka kan man bara lägga in ordrar med en veckas löptid så det gäller att uppdatera med jämna mellanrum men det betyder också att orderboken ofta är helt tom men jag brukar ställa upp 5000 kr på den absoluta botten och vänta men det kommer alltid någon och ställer sig några ören över mig så jag tenderar att bli utan aktier.

Så kom äntligen dagen då jag var ensam köpare när någon desperat ville ur sin position. Tror ni inte på tusan att det då rörde sig om en post på bleka 400 aktier. Vem F&#¤N säljer 400 aktier när aktien säljs för under femtio öre styck?

Nu råkar jag veta att det är ett bolag som köpts upp och ägarna i det tidigare forskningsbolaget sitter där och har sett sina aktier bli i stort sett värdelösa jämfört med när de en gång investerade så förr eller senare kommer de väl att tröttna men jag tycker mig se det här var och varannan dag och så många kan de inte vara som sitter där med en handfull aktier från en svunnen tid.

Jaja, det är väl ingen idé att gråta över detta men jag tycker det är ett märkligt fenomen.

Detta überkapitalistiska svineri från min sida där jag precis utnyttjat någons svaghet resulterade i att jag köpte aktier för 168 kr. För det fick jag betala 19 kr i courtage vilket innebär drygt 11 % courtage. Det kan vara en av de dyraste transaktioner jag gjort på aktiemarknaden någonsin i relativa termer men jag är inte så himla ledsen ändå för mitt genomsnittliga anskaffningsvärde på dessa aktier landade på 0,47 kr/st och aktien brukar pendla mellan 0,55-0,65 öre per styck så skulle jag få för mig att sälja dem igen gör jag vinst redan i den lägre delen av spannet. Nu är det inte min motivation. Jag ämnar sitta på de här aktierna ett gäng år till. Idag är substansvärdet uppe på 1,16 kr/aktie och det klättrar hela tiden. Förr eller senare kommer aktiekursen hänga med och då kan jag inkassera.

Då var veckans rant avklarad. Jag har köpt en av Sveriges mest illikvida aktier till ett snuskigt underpris och betalat en god årsavkastning för förmånen att få köpa dem. Det var dessutom en transaktion mellan två Avanzakonton så det kan inte ha kostat mäklaren särdeles mycket att genomföra transaktionen men vi får väl se vem som står som vinnare om 5-10 år. Jag hoppas det är jag även om jag inte kommer leva lyxliv på vinsterna av denna investering oavsett om aktiepriset går upp flera tusen procent eller ej.

OBS!!! Det är inte ofta jag säger det för jag tycker det är så självklart att du inte skall ta det jag skriver som ett investeringsråd men i det här fallet vill jag vara lite extra tydlig. Slottsviken är en extremt illikvid aktie. Köp den INTE om du inte har väldigt god koll på vad du pysslar med. 



Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar