fredag 9 februari 2018

Fredagsglädje - AvL förutspår årets sommarplåga och levererar moralkakor samtidigt

Det kan vara så att Edward Blom är en av de roligaste människorna som finns. Förmodligen oavsiktligt men det är kul ändå.

Jag hittade en tonsatt remix på ett gäng av hans citat och jag tycker den är helt underbar. Men jag tycker att det finns seriösa inslag i citaten man skall ta till sig. Nog för att ett kilo smält ost är "exakt en calzone utan skinka minus bröd" och den informationen får var och en ta ställning till hur de vill men på ett seriösare plan konstaterar vår käre Edward i de bakomliggande inspelningarna bland annat att när man väl sitter till bords på restaurang, eller festar eller vad man nu gör, ja då är det väl lika bra att försöka njuta av situationen och hänge sig.

Om man nu bestämt sig för att ett restaurangbesök hade varit trevligt är det väl fullständigt vansinne att under sagda besök oroa sig för sin vikt eller att man bränner pengar i onödan. Där och då skall man njuta och helst skall man ha rett ut eventuella ekonomiska angelägenheter innan och skulle man anse att kalorierna är viktiga kan man hantera det efteråt. "När man festar festar man och då festar man rejält".


En annan sak jag tycker han har rätt i är att det är bättre att njuta av 75 levnadsår än att lida i 90 levnadsår. Många kanske då tar fasta på YOLO och tycker det är ett klart argument för att inte spara utan istället se till att "leva" som om imorgon inte fanns. Ofta får man också höra att man är i sämre skick när man är 70 än man var när man var 20.

Det senare må vara sant men generationen över mig börjar närma sig de 70 nu och det är inte många av dem som ligger utslagna i en sjukhussäng och räknar ned utan de flesta av dem reser jorden runt eller passar på att göra massor av grejer de länge velat göra. Givetvis finns det de som hade otur och gavs den livets pokerhand som innebar att de inte blev så gamla men då tycker jag det finns ännu större anledning att inte spendera allt och lite till nu när man med ganska stor säkerhet kan veta att man mår ganska bra för att istället ha ett större överflöd när man blir lite äldre och dessutom kunna förfoga över sin tid på ett betydligt friare sätt.

Givetvis förutsätter detta att din favoritsysselsättning inte är att häva öl och vaska champagne och dansa hela nätterna igenom för det tror jag inte det är väldans massa 70-åringar som orkar men för oss andra med aningen mer stillsamma intressen gäller förmodligen ovan nämnda ganska väl.

Ha en go helg allihopa.



2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig förstått varför det skulle finnas en motsättning mellan att leva ett bra liv här och nu och att spara pengar. Det är ju enbart trams, och något folk inbillar sig själva, i hopp om att döva sitt samvete.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tror jag du har jädrigt rätt. Jag tänker på de olika skeendena i livet. En festande student brukar efteråt hävd att man haft en jättekul period i livet och då klarar de flesta sig på 10k plus ett eventuellt extraknäck. Att sedan gå ut och tjäna 30-35k och inte kunna spara en liten slant (exv 10 %) är ju egentligen fullständigt orimligt.

      Radera