torsdag 1 februari 2018

Månadsavstämning januari

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Vi har precis sett slutet på 2017 och helt plötsligt är 2018 års första månad redan avslutad och lagd till handlingarna. Mäp vad fort det går.

Hos familjen AvL har det hänt ganska lite. Dottern har sakta men säkert blivit en gnutta mer nöjd med livet men eftersom det finns puckon här i Göteborg som väljer att inte vaccinera sina barn mot mässlingen väljer vi att vara försiktiga med att vistas i offentliga miljöer innan Joy är ett år och kan få sin spruta. Tack för det alla faktaresistenta jubelpuckon. Jag älskar att vara inlåst.

Om ett par veckor kommer jag således njuta av att släppa vildingen fri på öppna förskolan och med lite tur kan det trötta ut henne nog för att jag skall hinna kika lite mer på börsen.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Det har inte hänt särdeles mycket på inkomstfronten. Jag har fortfarande inga inkomster utöver de där enstaka silverpengarna från bloggandet. Dock lovade jag mig själv och er att jag skulle beräkna min ekonomi baserat på familjens ekonomi delat i två eftersom anledningen till att jag inte har ett kassaflöde är att vi valt att lösa det så i familjen. Men för att det skall vara lättare att gå tillbaka i tiden och jämföra väljer jag att ändå se det som att månadspengen från hustrun är en inkomst.

Portföljutveckling

Det var länge sedan jag underpresterade index så totalt och fullständigt. Det är för all del fortfarande tydligt att portföljen inte följer börsen särdeles noga utan lever ett ganska eget liv. Det är också ganska tydligt att jag har en ganska stor andel klädesbolag i portföljen och jag har nu fått nog. Jag valde i förra veckan att dra plåstret och sälja av KappAhl vilket kan va varit den sämsta investeringen jag någonsin gjort. Det var en grund analys som låg bakom köpet men det var egentligen inte det som sedan blev anledningen till försäljningen utan anledningen är att jag kan mina andra klädesbolag bättre och jag behövde minska någonstans. Nu väntar jag på H&Ms kapitalmarknadsdag för att se om de får stanna i portföljen eller om de också åker ut. Det kan ju mycket väl ha varit ett riktigt dåligt beslut med tanke på aktiekursens utveckling på rapportdag.

Totalt är AVL-index upp hela 3,24 % (0,23 %) under januari så det har varit en god start på året minst sagt. YTD är givetvis AvL-index upp lika mycket 3,24 % (N/A %).

Sänket i portföljen den här månaden har tveklöst varit min utländska portfölj. Den delen av portföljen har underpresterat sitt jämförelseindex med 10 % vilket är ruggigt dåligt. Den svenska delen har faktiskt överpresterat men det hjälper inte just nu. Portföljen är under januari ned 0,12 % (-0,32 %) och YTD är portföljen ned lika mycket 0,12 % (N/A %). Portföljernas volatilitet är dock fortfarande låg och inte högre än 6,78 % (6,54 %) vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 9,5 % (9,4%).

Sparande

Jaha då var det det där med sparande då. Om vi antar att mina inkomster är hälften av min hustrus inkomster med tillägg för de kronor jag själv skrapat ihop kan jag konstatera att jag sparat 34,90 % och eftersom vi de här månaderna delar lika betyder ju faktiskt det att vi sparat 35 % på hustruns del också vilket ju är trevligt. Så på en 75 % tjänst klarar vi alltså av att spara 35 %. Det är inte illa pinkat. Nu beror det främst på att den här månaden innebar en hel del tilläggsersättning vi inte budgeterat för vilket går rakt in på sparandet och då blir det snabbt mycket. Speciellt om grundplåten är liten.

Utdelning

Januari är en hygglig månad men jag har fått dra ned mina estimat en hel del då jag har flyttat, sålt och justerat i portföljerna så vi får väl se hur det går framöver men än så länge är vi hyggligt på banan. Utdelningarna täckte 28,60 % (9,92 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det räcker till både mat och resor och kanske en t-shirt också om jag skulle vilja ha en.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster är ett mycket utmanande mål, speciellt när jag håller på att göra mig av med högutdelare till fördel för växare samt minska belåningen men den som ger sig kommer aldrig vinna och vi är ju bara i januari. Under januari täckte utdelningarna 2,38 % av årets utgifter så vi är på väg. Hade jag bara kunnat hålla samma nivå varje månad hade allt varit grönt.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med föregående års och förra året såg det ut så här jämfört med 2016.

Än så länge 2018 ser det ut enligt nedan



Det här var en ganska bra bit från vad jag räknat med och det handlar främst om att de var en del utdelningar som försköts över månadsgränserna så det kommer jämna ut sig så småningom men årets januari var ändå 12,76 % bättre än förra året och som man ser var även januari 2017 sämre än året innan. Det beror också på att jag minskat mina ränteplaceringar en del och dessa betalar ut i januari så vad vi egentligen ser är väl att det har börjat gå åt rätt håll igen.

AVL-Portföljen

AvL-portföljen rullar på och nu börjar det se ganska bra ut tycker jag. I januari köptes det in 5 aktier i Svolder för 103 kr/st vilket totalt summerades till 515 kr. Kontot ser ut som nedan.





I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 13105 kr (insatta medel 12.000 kr) vilket innebär att vi fått 1105 kr (911 kr) kr eller 9,2 % (7,92 %) i avkastning på 22 månader. Vi är snart uppe i två år för det här experimentet och tittar man på avkastningen beräknat på daglig NAV enligt Nordnets beräkningar har portföljen avkastat totalt 12,19 % det senaste året vilket är klart godkänt.

Livskvalitet

Vi har inte heller denna månad hittat på någonting spännande men det finns lite planer och nu börjar dessutom Joy bli så pass gammal att vi förhoppningsvis kan lämna ifrån oss henne lite längre stunder utan att det blir problem. Jag har mina ögon på en liten restaurang nere vid älven jag vill prova och hoppas få tillfälle till det i februari.

Hälsa

Jag är över de där hundra kilona jag borde hålla mig under för att må bra men nu har jag sakta men säkert börjat komma på sätt att träna lite hemma och dessutom trivs Joy bättre med promenader nu så lite lättare har det blivit att aktivera sig. Det går i alla fall åt rätt håll även om det under beach 2018 kommer vara en blekfet valimitation som iför sig herr AvLs badbyxor men ni kommer sannolikt inte behöva lida särdeles mycket av den synen eftersom jag är en riktig badkruka.

Summering

2018 har börjat ganska segt för min del även om börsen har raketfart (med viss pyspunka de senaste dagarna). Jag hoppas på att få mer tid och mer pengar så att bolag kan analyseras och investeras i på ett vettigare sätt än som skett under hösten.

Må väl allihopa och lycka till

Bildkälla: pixabay.com, att välja lycka och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar