måndag 30 april 2018

Månadsavstämning april

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Den som roat sig med att läsa de här månadsrapporterna har eventuellt kunnat följa mitt skiftande humör under hösten och vintern. Det är en liten del av bloggens effekt som dagbok, att skriva av sig lite och lägga vardagen bakom sig.

April har kommit och gått men gud vilken skön månad det har varit för familjen AvL. Nä det var inte en perfekt månad. Hela familjen har legat däckad i en förkylning/influensa i en dryg vecka och jag stukade foten ganska rejält men vi har varit tillsammans hela månaden vilket gjort motgångarna extremt mycket enklare att hantera.

På det hela taget kan jag konstatera att det är roligare att vara föräldraledig om man har sin partner vid sin sida. Att det dessutom är ett hyggligt vårväder gör det ännu bättre. Vem hade kunnat gissa sig till det?


Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Sista månaden av dubbel inkomst. Eller nä, det är inte helt sant. Det här är sista månaden då vi har en liten föräldraersättning i kombination med en rejäl lön. Framöver kommer vi ha en liten föräldraersättning och en lite mindre fyllig lön vilket kommer innebära att vi kommer betydligt närmare den kalkylerade kostnadsnivån jämfört med den här månaden. Det torde i förlängningen innebära att vi framöver kommer ha en något lägre sparkvot.

Portföljutveckling

"Upp och ner, ner och upp. Tuppen gal i granens topp." Jag bor en kvart ifrån Liseberg men jag har aldrig varit särdeles förtjust i berg- och dalbanor och den här börsen kan göra vem som helst lite åksjuk.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet upp 2,43 % (-1,98 %) under april så på en månad har det rusat 4,5 %. YTD är AvL-index nu på plus igen med 1,59 % (-0,82%) så nog svänger det allt.

Portföljen har under april tuffat på finfint och landade på 3,72 % (+0,86 %) för månaden vilket är riktigt skoj och YTD är portföljen upp 3,70 % (+0,01 %). Portföljernas volatilitet är fortfarande lägre än börsens och inte högre än 9,08 % (9,86 %) vilket är lägre än OMXSGIs volatilitet på 11,08 % (11,4%).

Det betyder att volatiliteten har kommit ned en aning samtidigt som det har gått starkt uppåt men jag gissar att vi kommer se det gunga ganska bra under rapportperioden här och senare under sommaren riskerar det att backa tillbaka lite. Vi får väl se.

Sparande

Även denna månad var ju inkomsterna hyggliga varför sparandet kunde hålla en acceptabel nivå. Jag fick frågan om vad vi jobbar med och vad vi har för lön och det är någonting jag inte kan svara på. Eftersom en del i vår närhet vet om den här bloggen och vi lever i jantesverige vill vi underlätta livet en aning genom att endast nämna procent.

Det kanske gör det hela mindre intressant att läsa men eftersom just månadsavstämningarna har ett stort inslag av dagboksförfarande i sig är det någonting som får vara. Vad jag kan nämna är att majoriteten av den svenska befolkningen tjänar mer än jag gör och även om min hustru tjänar mer än jag gör är det inte så väldans mycket. Med de glasögonen på kanske det kan vara enklare att utvärdera nedanstående procentsats.

Den här månaden klarade vi av att spara 46,95 % på motsvarande 1 heltidsinkomst i totala inkomster. Det känns som om vi har hygglig kostnadskontroll i familjen ändå. På helårsbasis har vi sparat totalt 44,95 % vilket verkligen inte är illa pinkat med tanke på att jag inte tagit ut föräldraersättning i mer än 1,5 månader och hustrun bara jobbar 75 %. Min ambitiösa målsättning var att vi skulle kunna spara 40 % och än är vi inte där för nu kommer hustruns inkomster minska drastiskt (givet att jag räknat rätt) samtidigt som vi har lovat oss själva att njuta lite extra av vår ledighet. Men jag har hört att livet är mer än bara sparande.

Utdelning

Det rasslar på ganska bra i portföljen nu. Swedbanks utdelning som kom i mars hade givetvis gjort gott för den här månadens statistik men man skall inte klaga. Ett annat kraftigt slag mot utdelningarna den här månaden var att jag tidigare i vår sålde alla mina aktier i Atea. Den utdelningen hade jag kunnat äta mig mätt på i flera veckor men jag ångrar inte försäljningen eftersom nedgången sedan jag sålde, med god marginal täcker utdelningen.

Utdelningarna täckte 25,06 % (31,26 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det räcker till boendekostnaderna för min del vilket är väldigt trevligt för det är en stor kostnad sedan vi köpte en större lägenhet.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster är ett mycket utmanande mål vilket ser mer och mer avlägset ut ju mer jag skalar ned högutdelare och ju mer jag sänker belåningen och även om det är för tidigt att ge upp känns det kanske som om jag inte räknade hela vägen när jag satte målet. Portföljen har än så länge täckt 8,07 % (5,98 %) av ett genomsnittligt års kostnader så en liten slant har det ju blivit.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.


Jag mottog 21,26 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017 och det är ju lysande att det faktiskt blev mer eftersom Swedbankutdelningen och Ateautdelningen uteblev. Spåkulan säger dock att maj kommer bli väsentligt sämre än sist år men jag har inte kollat alla utdelningsdatum ännu så jag är inte helt hundra.

AVL-Portföljen

AvL-portföljen startade som ett sparprojekt för er läsare och det är fortsatt så att ni kan följa portföljen men jag har också bestämt att behållningen kommer gå till min dotter i framtiden. Med en nästan 20-årig sparhorisont kan ni avgöra hur er situation förhåller sig jämfört med den här portföljens.

I april köptes det in 5 Nordeaaktier för 86,22 kr/st och fondandelar i Nordnet Superfonden Danmark för 248 kr vilket totalt landade på 679 kr. Kontot som nedan.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 14300 kr (insatta medel 13,500 kr) vilket innebär att vi fått 800 kr (231 kr) kr eller 5,92 % (1,78 %) i avkastning på 24 månader.

Det har gått tungt för den lilla portföljen de senaste månaderna men det vände aningen upp den här månaden. Kollar man på en NAV-beräknad avkastningsgraf ser man att portföljen avkastat 13,13 % sedan 9/5-16 när portföljen startade. Det är nästan 6,5 % om året och även om det inte är toppen (börsen har avkastat drygt dubbelt) så är jag ändå ganska nöjd eftersom det tar tid att bygga en portfölj på det här viset.

Livskvalitet

Vi har inte gjort så mycket utöver det vanliga i april men vi har gjort mer av det vanliga om man tar bort jobb och lägger till fritid. April har varit en underbar vårmånad med mycket sol och relativt hög värme. Vi har varit hemma båda vuxna vilket gjort att vi har kunnat ta långa promenader, tränat och umgåtts mycket mer både inom familjen och med vänner, än man hinner med i vanliga fall.

Hälsa

Nu jädrar är vi på rätt bana. Jag och hustrun bestämde oss i början av april för att äta huvudsakligen växtbaserad kost. Vi har också promenerat en hel del mer och engagerat våra kroppar i vardagsmotion vilket gör att herr AvL nu kan skryta med att han inte längre väger ett deciton. Det känns bra och jag hoppas vi kan fortsätta så.

Detta innebär alltså att jag gått ned nästan fyra kilo på lika många veckor bara genom att sluta äta allt det där onyttiga jag åt innan. För så himla mycket mer träning har det faktiskt inte blivit med en rejält stukad fot som tagit närmare tre veckor att läka.

Summering

Just nu är livet fånigt bra. Det enda som är synd är att våra vänner inte är lediga och kan dela denna fantastiska vår med oss men vi tar de stunder vi får.

Bildkälla: pixabay.com, att välja lycka, nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar