söndag 1 april 2018

Månadsavstämning mars

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är oerhört skönt att det börjar bli ljust igen. Det här är första året på väldigt länge jag har lidit av mörkret men nu börjar det vända. De extra timmarna sömn som har erbjudits de senaste veckorna har också bidragit till det ökade välbefinnandet så nu känner jag faktiskt hopp om livet igen och det är skönt.

Jag ägnar mig förövrigt inte åt första aprilskämt för jag är inte särdeles bra på dem varför allt här nedan är sant oavsett dagens datum.

Månaderna springer på i faslig takt och mars är redan slut. Jag hann med att gå på Castellums årsstämma vilket var trevligt. Jag lyckades rent allmänt komma ut lite mer, vara lite mer social och leva lite mer än de senaste månaderna. Nu börjar det bli fart på gubben igen. Nu kör vi.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Det är faktiskt ganska skönt att ha ett kassaflöde igen även om det är ett ganska litet sådant. I några månader kommer familjens ekonomi vara ganska god igen för att sedan gå tillbaka till mycket låga nivåer när vi är hemma båda två i några månader.

Portföljutveckling

Börsen står och stampar kan man tycka. Jag tycker att det är ganska mycket berg- och dalbana även om vi pendlar upp och ned kring nollan. Jag mår för all del inte så dåligt av att det svänger lite men det känns ibland lite trist att portföljen inte längre går lika stadigt upp som den har gjort de senaste åren. Men nu kommer snart utdelningarna igång på allvar och då brukar det bli liv och lust i portföljen igen. Redan nu har det gett effekt.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet ned hela -1,98 % (-1,96 %) under mars och det fortsätter att gunga. YTD är AvL-index nu ned -0,82 % (1,19 %) så nog svänger det allt.

Portföljen har under mars gått riktigt starkt relativt index och landade på 0,86 % (-0,72 %) och YTD är portföljen 0,01 % (-0,83 %). Portföljernas volatilitet är fortfarande lägre än börsens och inte högre än 9,86 % (7,92 %) vilket är lägre än OMXSGIs volatilitet på 11,4 % (10,7%). Men det är också tydligt att det svänger mer och mer för både börsen och portföljen.

Nu börjar vi närma oss. Portföljen har gått hyggligt och det där vansinniga skuttet som amerikanska börsen tog i början av året är utraderat tillsammans med att dollarn har kommit tillbaka vilket gör att jag återigen passerat mitt jämförelseindex. Det känns ganska skönt.

Sparande

Korrelationen mellan inkomster och sparande är rätt tydlig i vår familj. Vi har en ganska konstant utgiftsnivå och när inkomsterna minskar, minskar också sparandet. När inkomsterna ökar brukar inte utgifterna öka nämnvärt även om det brukar fyllas på lite extra i förråden om vi haft en längre period av begränsade inkomster.

Den här månaden landade det lite oväntat mycket pengar på våra konton även om vi för all del inte är i närheten av våra tidigare två heltidslöner. Detta innebar att sparandet gick upp ganska drastiskt.

Den här månaden klarade vi alltså av att spara 56,53 % på motsvarande 1,2 ggr heltidsinkomst. Det känns som om vi har hygglig kostnadskontroll i familjen ändå.

Utdelning

Mars är en helt hygglig månad när det kommer till utdelningar för våra portföljer. Castellum och Nordea brukar bidra ganska okej tillsammans med en del kvartalsutdelningar men det är långt ifrån den bästa månaden. Nu landade dock den ganska substantiella utdelningen från Swedbank på kontot den här månaden och då blev det helt plötsligt en ganska bra månad.

Utdelningarna täckte 31,26 % (11,86 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det räcker till boendekostnaderna för min del vilket är väldigt trevligt för det är en stor kostnad sedan vi köpte en större lägenhet.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster är ett mycket utmanande mål vilket ser mer och mer avlägset ut ju mer jag skalar ned högutdelare och ju mer jag sänker belåningen men vi får väl se vart vi landar tillslut. Portföljen har än så länge täckt 5,98 % (3,37 %) av ett genomsnittligt års kostnader så vi är ju på god väg.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.



Jag mottog 164,12 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017 men den främsta anledningen till det är som sagt Swedbankutdelningen vilken förra året kom i början av april istället för mars. Det kommer givetvis göra april lite sämre.

AVL-Portföljen

AvL-portföljen startade som ett sparprojekt för er läsare och det är fortsatt så att ni kan följa portföljen men jag har också bestämt att behållningen kommer gå till min dotter i framtiden. Med en nästan 20-årig sparhorisont kan ni avgöra hur er situation förhåller sig jämfört med den här portföljens.

I mars köptes det in 5 aktier i Svolder för 461 kr totalt. Kontot som nedan.





I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 13231 kr (insatta medel 13,000 kr) vilket innebär att vi fått 231 kr (573 kr) kr eller 1,78 % (4,58 %) i avkastning på 24 månader.

Det har gått tungt för den lilla portföljen de senaste månaderna men tar man ut en portföljrapport har det gått aningen bättre.

Livskvalitet

Det har faktiskt varit en riktigt bra månad. Vi har vågat oss ut på äventyr en hel del vilket kulminerade i att hela familjen gick på stort kalas i slutet av mars. Jag har också fått kontakt med ett gammalt killgäng och vi har haft två tillfällen då vi har träffats under mars månad. Vi har också vågat oss på två saker jag definierar som "utöver det vanliga", speciellt nu sedan Joy kom. Det första var att vi åkte på påskmiddag hos goda vänner vilket kanske inte verkar så speciellt men för oss är det svårare än att åka på ett jättekalas där man med enkelhet kan gå undan utan att saknas och det är så mycket tjo och tjim att man inte stör oavsett vad man hittar på. Pryl nummer två var att vi faktiskt vågade oss ut på restaurang för första gången på ett drygt år. Det var också väldigt trevligt och jag anser mig nog faktiskt ha klarat av kvartalsmålet.

Hälsa

Här har det inte hänt någonting annat än att jag har kommit till en viss insikt i att jag måste ta tag i situationen. Jag har sonika bestämt mig för att försöka ta en period på vegetarisk kost med start när fru AvL går hem på föräldraledighet nu i början/mitten av april. Vi kommer börja veganskt men vi kommer tillåta oss att använda ägg som bindemedel i vegetariska biffar och vi kommer tillåta oss att använda ost och andra mjölkprodukter när vi känner för det och så får vi se hur det går. En sak är säker och det är att det är riktigt mycket svårare att äta sig tjock på sallad jämfört med choklad och choklad kommer inte ingå i de undantag vi tillåter oss från vegankosten oavsett om den är mjölkfri eller inte.

Summering

Nu jädrar kör vi. Det känns som om jag fått förnyad lust och energi. Portföljen är på G, solen lyser, ledighet står för dörren och äntligen verkar Joy må bättre igen. Utdelningarna kommer hagla in och jag ämnar rasa i vikt. Håll tummarna för mig så ses vi snart igen.

Må väl allihopa och lycka till i allt ni företar er


Bildkälla: pixabay.com, att välja lycka och nordnet.se

4 kommentarer:

  1. Lycka till med viktnedgången. Inte lätt.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon

      Någon gång måste jag lyckas om jag skall orka med min dotters barndom så det är lika bra att försöka nu när det hela inte gått överstyr än.

      Radera
  2. Svar
    1. Tjenare Oerjan

      Det må vara sant men 100 %ig choklad är inte så gott och mjölken man tenderar att ha i chokladkakorna är inte grönsaker :-)

      Radera