tisdag 3 juli 2018

Mina tankar om Epiroc

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Straxt innan midsommar förökade portföljen sig då Atlas Copco delade ut Epiroc. Epiroc är Atlas gruvdivision och för varje Atlasaktie man hade fick man en aktie i det nya bolaget.

Jag har egentligen inte hunnit fundera så mycket på hur jag ser på det nya och det gamla bolaget men efter att ha läst ett gäng andra människors kloka ord och sammanfattningar har jag kommit fram till nedanstående.


Först ut skall kan jag ju vara tydlig med att jag har ingen aning om vad som är rimligt för ett bolag som arbetar i gruvindustrin men å andra sidan kan jag inget om resten av Atlas verksamhet heller annat än det som står att läsa i rapporterna men man kan räkna på det hela.

Om jag förstått det hela delade man ut ungefär en fjärdedel av bolaget så av hela Atlas vilket omsatte ungefär 120 miljarder omsätter Epiroc drygt 30 miljarder. Ungefär två tredjedelar av det är eftermarknad på prylarna man sålt vilket ju är trevligt. Varje pryl man säljer genererar gott om pengar även i framtiden.

De senaste åren har tillväxten inte varit makalös i Epiroc men de senaste kvartalen har det rusat på ganska bra när gruvindustrin börjat investera igen och nu är man uppe och driver på en omsättningstillväxt runt 15-20 % och vinsterna ökar i samma härad. Man lyckas ju dessutom klämma till med en riktigt fin lönsamhet på nära 20 % och med ökade volymer ökar marginalerna och vinsterna lite snabbare tydligen.

Detta i kombination innebär att analytikerna spår att vinsten skall bli runt en femma per aktie i år vilket med ett aktiepris på 80 kr ger ett p/e på 16. Det är högt för ett bolag som växer med 5 % men det är inte så farligt för ett bolag som växer med 20 % så om de kommande 2-4 åren innehåller en ökad aktivitet i gruvnäringen och Epiroc lyckas växa med 15 % om året kommer den mycket snabbt växa i ett aningen högt pris. Och p/e 16 är inget fantasipris även om man är ganska beroende av råvarusektorn och därigenom ett konjunkturkänsligt bolag.

Direktavkastningen spås till ungefär 3 % givet att de delar ut ungefär halva vinsten och med gammal Atlasgener i blodet är det ju sannolikt att de försöker hålla eller öka den utdelningen i framtiden. Att man dessutom krämar ur ca 25 % avkastning på eget kapital precis som modern Atlas gör att investeringen på lång sikt kan bli riktigt bra.

Det verkar som om alla analytiker gillar företaget och tycker att aktien skall handlas runt hundringen vilket jag kan förstå. På kort sikt tror jag att aktien är rimligt värderad och vettig att behålla så det är vad jag kommer göra. Det kan mycket väl vara så att det blir en lite svängigare resa i den här aktien än jag kanske är van vid men det skall bli kul att lära sig lite mer om gruvnäringen.

En sista bonus är att jag tror att Atlas kommer hålla sig till sin utdelningspolicy och dela ut lite mer än i år. Man får nog höja försiktigt men jag tror nog att det finns utrymme för att dela ut 7 kr nästa år och då ser vi 3 % direktavkastning även i Atlas och det var några år sedan vi hade den nivån i ordinarie utdelning att se fram mot. Eventuellt kan det vara dags att öka lite i Atlas.

Vad tror du?

Bildkälla: resume.se

3 kommentarer:

  1. Hej där AVL. Tack för ett intressant inlägg. Jag har inte ägt Atlas på många år (tyvärr) och därför inte riktigt följt med i turerna men nu fick jag en liten uppdatering. Alltid lär man sig något när man läser ekonomibloggar. :) Ha en fortsatt go sommar!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa

      Om någon vecka kommer ett lite fylligare inlägg om modern Atlas där jag samlar mina tankar om det som blir kvar. Jag skall bara samla alla tankar först. Det är lite som att valla katter...

      Radera
    2. Hahaha! Jag gillar uttrycket "valla katter". Ser fram emot inlägget.

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera