lördag 30 september 2017

Månadsavstämning September

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Nu har jag varit borta från reguljärt arbete i sex veckor och det har varit fantastiskt. Jag har gått från ett vrak till en rimligt funktionell individ och att vara två om bäbis och att få en sex veckor lång överlämning har gjort att jag nu har ganska hög grad av tillförsikt inför projektet föräldraledighet. Snart är det skarpt läge men vi har hittat rutiner för sömn och mat så det skall nog gå riktigt bra och som extra bonus har vi fått en husockupant i form av fru AvLs syster så jag kommer inte behöva ta hela stöten själv när Joy listar ut att mamma inte finns tillgänglig varje ögonblick av varje dag.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Det går snabbt ned nu i inkomstnivå men än så länge håller vi näsan över vattenytan med viss marginal men jag har pausat alla automatiska överföringar till sparandet och börjat se över var det kan vara läge att dra åt svångremmen en aning för det är tyvärr inte särdeles ovanligt att min nuvarande arbetsgivare inte betalar ut lönen när man skulle kunna förvänta sig det och nu kommer dessutom försäkringskassan blandas in och då kan man sannolikt räkna med att utbetalningarna skall strula och då är det fint med lite marginaler.


Portföljutveckling

Från sommarstiltje till rakethöst. Jisses vilken fart det varit och samtidigt har det hänt ganska mycket spännande saker med vinstvarning i Cloetta och en 20 % uppvärdering av Fortnox men nu senast också en bra rapport från Nobina och en sunkig rapport från H&M vilka allihopa snurrar till det i portföljen ganska rejält. Totalt är AVL-index upp hela 3,56 % (-1,23 %) under september vilket är ganska magiskt. Efter flera månader av stillastående eller negativ utveckling av Sverigeindex är det nu raketfart som gett en rejäl uppstuds. YTD är AvL-index upp 12,34 % (8,51 %) vilket är en riktigt god årsavkastning men framförallt är det spännande hur fort det gått den här månaden.

Som man kan förvänta sig lyckas inte portföljen hänga med riktigt när det svänger så mycket och det är enligt design men det känns ju lite tråkigt när den laggar på uppsidan. Dock är det riktigt skönt när den håller emot på nedsidan så jag tar det goda med det dåliga och så himla farligt efter var jag faktiskt inte för portföljen hämtade tillbaka nästan en procent i skillnad de sista dagarna.

Portföljen gick upp 3,41 % (-0,43 %) under september och YTD är portföljen upp 12,65 % (8,95 %). Detta samtidigt som portföljernas volatilitet är nere på 6,53 % vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 9,7%.

Eftersom jag har en övervikt mot Sverige är det här egentligen ett ganska dåligt resultat men eftersom H&M utgör 8 % av portföljen och den gick ned ganska kraftigt i veckan är det kanske inte så konstigt att jag föll tillbaka lite.

Sparande

Nu börjar sparandet närma sig nivåer som är normala och rimligt tillgängliga för det stora flertalet hushåll i vårt avlånga land även om många kanske fortfarande skulle anse att den här månadens sparkvot om 23,57 % är riktigt hög. Personligen är det ju en direkt besvikelse att spara så lite men det är ju också baserat på väl avvägda livsbeslut så det är inget att förfäras över och planen är att kvoten (eller åtminstone summan i kronor och ören) skall bli lägre de resterande månaderna av detta år.

På årsbasis är min sparkvot på 52,92 % (55,93 %). Jag har ju som mål att spara 60 % av min nettoinkomst i år men jag visste redan från början att det skulle bli svårt och nu är det bara att inse att det är omöjligt. Givetvis är det möjligt för mig att få en procentuellt hög sparkvot eftersom jag kommer ha väldigt låg inkomst framöver men eftersom summorna i sparande kommer vara så låga är det bara fånigt att fortsätta glädjas över höga kvoter eftersom det blir så skevt.

Utdelning

Det är främst preffar och amerikanska aktier som förser mig med pengar under hösten men eftersom det blivit lite av en trend för svenska bolag att dela upp sin utdelning så kommer det småslantar från vissa svenska bolag också och det är ju trevligt. Utdelningarna täckte 8,16 % (12,30 %) av en genomsnittsmånads kostnader vilket är helt hyggligt om man tar i beaktande att september och december är de tveklöst sämsta utdelningsmånaderna för portföljen.

Årsskiftet närmar sig med stormsteg och det är inga väldiga utdelningssummor kvar att motta så målsättningen om 21 % kostnadstäckning från mottagna utdelningar är bara att glömma men jag är ganska nöjd ändå. På årsbasis har portföljen täckt 14,49 % (13,81 %) av årskostnaderna och det är bara marginellt bättre än föregående år men då skall man ju ta med sig att jag räknade om min kostnadsbas och indexerade upp den med 10 % inför detta år så faktiska kronor och ören är betydligt fler i år. Totalt drygt 25 % fler närmare bestämt.

Jag har ju också börjat jämföra utdelningarna mellan åren och jag kan konstatera att månadens utdelningar är 481,90 % (-5,92 %)  högre än de var förra året. Det är riktigt kul att se att utdelningarna ökar och det gör de ju både för att jag sparar mer och för att bolagen delar ut mer. Den väldigt stora skillnaden just den här månaden kommer sig dock av att Castellum valde att dela upp sin utdelning och i september kom del nummer två. Jag bytte också SAS Preferensaktie mot andra preffar och en av dem var K2A vilken delade ut i september så det blev ändå en liten peng i september men inget att skriva hem om.

AVL-Portföljen

Under september månad köptes 15 aktier i MQ Holding in för 31,90 kr/st vilket totalt summerades till 478,50 kr. Kontot ser ut som nedan.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 10.817 kr (insatta medel 10.000 kr) vilket innebär att vi fått 817 kr (264 kr) kr eller 8,17 % (2,8 %) i avkastning på 17 månader. Det svänger fort men vi är extremt långsiktiga så det är bara att fortsätta tugga på.

Livskvalitet

Det har varit en extremt hög grad av njutning den senaste månaden. Vi var husvakter en vecka och jag fick plocka lite svamp, röka en fin cigarr och dricka en god whisky men jag fick också återuppta en gammal bekantskap som innebär att vi relativt regelbundet promenerar runt Lindholmen och diskuterar både gamla och nya synder vilket är väldigt kul. Utöver det har jag fått väldigt mycket tid med mina två favoriter och så länge jag får spendera mina dagar med Fru och barn är jag en mycket glad och lycklig man.

Hälsa

Vågen gnäller plågat när jag ställer mig på den men i sina protester har den i alla fall slutat spotta ur sig större och större sifferkombinationer vilket alltid är något. Jag har ju ändå ökat min aktivitetsnivå till det dubbla eller kanske tredubblat den jämfört med föregående månad så det vore väl tusan om det inte gav någon effekt. Nu skall jag bara börja träna lite också för kroppen börjar säga ifrån att jag har varit för lat i år och visar med allsköns tydlighet att herr AvL inte får vara hur lat som helst för då får han ont i rygg och leder. Vi får väl se vad som vinner - smärta eller lättja.

Summering

Jag älskar hösten. Det är fina färger, man kan fortfarande vara ute i relativt vackert väder under stora delar av perioden och det händer att det viner lite mysigt i trädkronorna som svajar utanför fönstret.

Det här är Joys första höst och det skall bli spännande att se hur hon reagerar på alla nya intryck. Livet kan vara spännande i all sin enkelhet men som en extra krydda i tillvaron kommer oktober bjuda på två rejäla festligheter och en spännande första tid som ensam med bäbis.



Må väl allihopa


Bildkälla: pixabay.com och nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken hiskeligt hög sparkvot! Där hänger jag absolut inte med alls, kan jag säga. Jag är själv glad för 20% kvot för familjen över ett år. Men, det kanske beror mycket på var man bor etc. Eller så finns det mer arbete att göra på området för oss. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta finns det mer arbete att göra på området sparande men det är ju helt beroende på vilka mål och drömmar man har. 20 % är ju en väldigt hög sparkvot sett generellt så det är ju definitivt någonting du skall vara stolt över.

      Radera