lördag 28 april 2018

Bokrecension: Aktier: 3 steg till ekonomiskt oberoende

Då var det dags igen. Jag plöjer just nu en hel del grundläggande baslitteratur gällande ekonomi och sparande för att kunna diskutera vilka författare jag anser slagit huvudet på spiken och vilka som behöver jobba lite extra.

Det har hänt att jag varit lite kritisk i mina utvärderingar då jag tycker att det mesta som släpps just nu är rena dyngan. Det är ofta dåligt skrivet och faktafattigt.



Med det sagt kan jag tycka att Ola Lauritszons bok Aktier: 3 steg till ekonomiskt oberoende, faktiskt hade någonting för nybörjaren.

Ola går igenom en grundläggande aktiestrategi med tre möjliga delar och hur man skall gå tillväga för att följa strategin. Han går också igenom det mest grundläggande man behöver veta och ger konkreta tips.

En av de bättre handböckerna för de absolut färskaste gällande sparande i mitt tycke. Kan också vara en fördel att den är på svenska, riktar sig till svenska förhållanden, släpptes 2017 så de nyare investeringskontona och värdepapperna finns med och den är oerhört lättläst.

Själv lyssnade jag på den när jag lagade mat då den finns som ljudbok på biblioteket. Ett lysande komplement till pappersvarianterna jag inmundigar när jag har tid att sitta ned och läsa en fysisk bok. Det tar lite drygt tre timmar att lyssna igenom boken så det är inte den tyngsta bok jag någonsin plöjt och i ärlighetens namn börjar jag tröttna på litteratur vars grundsyfte är att rapa upp samma skit som alla andra sagt i tio år men visst; skall man bara välja en enda svensk bok att läsa kanske det här kan vara den. Givet att man är spar- och investeringsanalfabet när man öppnar boken.

Jag har ett par böcker kvar innan jag känner mig redo att åter läsa lite tyngre ekonomisk litteratur. Ni måste förstå att jag precis har kommit tillbaka till läsandet efter ett par års uppehåll efter en 7 år lång skolgång och då behövde jag börja med någonting lättsmält. Men nu börjar jag bli klar med böcker som riktar sig till en annan målgrupp än den jag egentligen tillhör. Jag skall bara plöja igenom några av Charlie Söderberg med anhang innan jag är klar.

Ha en go helg



Bildkälla: bokus.com

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra recension. Har tyvärr ingen tid att läsa böcker, men under semestern som kommer har jag laddat med några intressanta ekonomiböcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen

      Just den här boken finns som ljudbok på biblioteket om du vill lyssna på den. Rekommenderar appen biblio. Tar nog inte mer än ett par, tre timmar att lyssna igenom den.

      Radera