tisdag 15 maj 2018

Mitt sämst tajmade sälj

Inlägget innehåller affiliatelänkar

I förra veckan stoltserade jag med att jag lyckades klämma iväg ett gäng Tobin properties pref en dag då kursen rusade vilket gav mig några hundringar jag inte hade gjort mig förtjänt av. Det är alltid kul att berätta om hur lyckad man är men jag tänker som så att det är sannolikt nyttigare för den egna förmågan att reflektera över mindre lyckade beslut.

Ett av alla dessa mindre bra, ibland rent dåliga, beslut jag fattat tog jag när Catena Media sattes på börsen i början av 2016. Jag hade inte gjort min hemläxa så jag hade dålig koll på bolaget. Jag hade rudimentär kunskap om vad de pysslade med men jag hade inte läst på om var de var i sin cykel, vad de hade för ambitioner m.m. Det jag gjorde var att spekulera i en snabb uppgång vid notering.


Jag fick tilldelning och sålde det mesta samma dag och resterande del efter någon vecka eftersom jag fortfarande inte hade satt mig in i bolaget. Det är egentligen inget att klaga på. Jag fick 15 % på några dagar men vi snackar småpengar.

Hade jag väntat med att sälja, det där dryga året det tog mig att få tummen ur och faktiskt läsa på om bolaget hade jag kunnat åka på utlandssemester ett ganska bra tag för vinsten och hade jag köpt istället för att sälja när jag gjorde hade det inneburit nästan 10 % bättre portföljutveckling de porträtterade 15 månaderna ovan. Nu börjar vi snacka pengar.

Det är alltid lätt att vara efterklok men det gamla talesättet att man skall göra sin hemläxa är helt klart sann. Nu hade jag ju inte tjänat de där första femton procenten heller om jag varit tvungen att göra min hemläxa men sannolikheten är mycket stor att jag hade försökt få ett betydligt större antal aktier i introduktionen om jag läst på lite. Nu har jag köpt in mig i bolaget igen under det senaste året och mina aktier är värda ungefär den summa jag betalade första gången. Enda skillnaden är att jag inte ens har en tredjedel så många aktier och det svider en del.

Tänk så många sådana här historier det finns i min investeringskarriär. Man kan aldrig bli immun mot de här dumheterna men man kan försöka arbeta bort de dummaste besluten och jag försöker lära mig någonting av de här besluten.


Bildkälla: avanza.se

2 kommentarer:

  1. Haha det där känner jag igen. Sålde några industriföretag för länge sen och tog hem en liten vinst, men sen när jag tittade tillbaka sålde jag precis som du precis innan en gigantisk uppgång över något år på kanske 60% eller nåt. Detta var precis i början av min "aktiekarriär", och jag minns jag tyckte det hände inte så mycket med dessa aktier och jag blev väl uttråkad, haha.

    Bästa råden är väl att inte reagera impulsivt och försöka vara lite påläst om de bolag man äger. Men att tajma marknaden är svååårt. Hade det varit lätt hade alla varit miljonärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi är inte ensamma i att göra den här typen av misstag. Studier visar att genomsnittet säljer vinnare för tidigt och förlorare för sent. Det enda man kan göra är att försöka lära sig av sina misstag

      Radera